Technologie SKYACTIV: przełamując konwencje

7.06.2011

Silniki, przekładnie, nadwozia i podwozia: zestaw nowych technologii Mazdy SKYACTIV opracowano w celu poprawy sprawności i osiągów nowej generacji modeli Mazdy, przy jednoczesnym zwiększeniu bezpieczeństwa i przyjemności z jazdy.

Podstawą SKYACTIV jest innowacyjność ukierunkowana na poprawę spalania wewnętrznego i lekkość konstrukcji. Ponieważ te technologie będą stosowane we wszystkich nowych modelach Mazdy – nie tylko kosztownych „zielonych” wersjach – skorzystają na nich wszyscy klienci.

Silnik benzynowy SKYACTIV-G: w poszukiwaniu idealnego silnika spalinowego

W nowym silniku benzynowym z bezpośrednim wtryskiem paliwa SKYACTIV zastosowano pełen zakres zupełnie nowych rozwiązań technicznych. Jest wyjątkowo mocny, a przy tym nadzwyczajnie sprawny dzięki wykorzystaniu niespotykanego dotąd stopnia sprężania. Pokonano przy tym wszystkie trudności, jakie wcześniej to uniemożliwiały. To niestandardowe podejście jest charakterystyczne dla rozwoju konstrukcyjnego marki.
Podstawowe cechy:
  • Bardzo wysoki stopień sprężania 14.0:1
  • Ten niezwykły stopień sprężania uzyskano dzięki układowi wylotowemu 4-2-1, wgłębieniom w tłokach, nowym wtryskiwaczom wielootworkowym i innym innowacjom zapobiegającym niewłaściwemu spalaniu (stukowemu)
  • Tarcie wewnętrzne zmniejszone o 30%
  • Zmienne fazy rozrządu w napędzie zaworów dolotowych i wylotowych (podwójny S-VT) zmniejszający straty pompowania
  • Lekka budowa – masa całkowita mniejsza o 10%
  • Zużycie paliwa i emisja CO2 mniejsze o ok. 15% w porównaniu z obecnym silnikiem benzynowym Mazdy 2,0 MZR
  • Moment obrotowy większy o ok. 15% w zakresie małych i średnich prędkości obrotowych silnika
Silnik diesla SKYACTIV-D: duży moment i czyste spalanie

Czysty, szybkoobrotowy, elastyczny i sprawiający więcej przyjemności z jazdy niż kiedykolwiek wcześniej: Mazda podniosła poprzeczkę silnikom diesla wraz z wprowadzeniem silnika SKYACTIV-D. Także w tym przypadku podstawowe znaczenie ma stopień sprężania, ponieważ na nowo i od podstaw rozważono procesy wewnętrzne zachodzące przy spalaniu. W rezultacie uzyskano dużą moc i wydajność, spełniając normy emisji bez potrzeby używania specjalnych układów oczyszczania spalin.

Podstawowe cechy:
  • Zużycie paliwa mniejsze o ok. 20% w porównaniu z obecnym silnikiem wysokoprężnym 2,2 MZR-CD) dzięki wyjątkowo niskiemu stopniowi sprężania 14.0:1 i wobec tego dłuższemu suwowi rozprężania po spalaniu
  • Zmienny wznios zaworów wylotowych zapewnia wewnętrzną recyrkulację spalin, stabilizując spalanie w fazie nagrzewania silnika
  • Dzięki dwustopniowemu turbodoładowaniu silnik jest jednakowo elastyczny w całym zakresie obrotów (do ok. 5200 obr./min)
  • O 10% lżejszy niż obecny diesel MZR-CD o pojemności 2,2 l
  • 20-procentowe zmniejszenie tarcia wewnętrznego silnika
  • Aktywny ceramiczny filtr cząstek stałych o dużej skuteczności
  • Spełnia normy Euro 6, Tier II BIN 5 (USA) i japońskie Post New Long-Term bez kosztownych układów redukcji tlenków azotu
Automatyczne skrzynie biegów SKYACTIV-Drive

Płynnie przełączające, właściwie reagujące i zapewniające przyjemność z jazdy, a przy tym sprzyjające zmniejszeniu zużycia paliwa automatyczne skrzynie biegów Mazda SKYACTIV-Drive opracowano w celu uzyskania najwyższych na świecie osiągów i sprawności w przekładniach automatycznych, także tych współpracujących z silnikami diesla o dużym momencie. Przełączcie na Drive!

Podstawowe cechy:
  • Unikalna technologia, w której połączono zalety przekładni bezstopniowej (CVT), skrzyni dwusprzęgłowej i konwencjonalnej skrzyni automatycznej
  • Nowe sprzęgło blokujące działające w bardzo szerokim zakresie na wszystkich 6 przełożeniach zapewnia przełączanie podobne jak w skrzyni ręcznie sterowanej i poprawia ekonomikę paliwową o do 7% w porównaniu z obecnymi skrzyniami automatycznymi
  • Szybkie i płynne przełączanie dzięki nowym modułom mechatronicznym
  • Potężne i stałe przyspieszenie od chwili ruszenia z miejsca
  • Dostępna zarówno z silnikami SKYACTIV-G, jak i SKYACTIV-D

Ręcznie sterowana skrzynia biegów SKYACTIV-MT

Lżejsza, mniejsza i wydajniejsza: Mazda skonstruowała innowacyjną, 6-biegową skrzynię ręcznie sterowaną SKYACTIV-MT w celu poprawy ekonomiki paliwa, ale bez utraty przyjemności z jazdy. Za wzór szybkości i precyzji przełączania postawiono sobie skrzynię legendarnego roadstera Mazdy MX-5.

Podstawowe cechy:
  • Zoptymalizowana do pojazdów z przednim napędem, z łatwym przełączaniem i krótkimi skokami dźwigni przypominającymi te z MX-5
  • Przekonstruowana w celu istotnego zmniejszenia wymiarów i masy
  • Zwarta budowa ułatwia umieszczenie w pojeździe
  • Mniejsze zużycie paliwa dzięki zmniejszeniu tarcia wewnętrznego
Nadwozie SKYACTIV-Body

Mocniejsze i bezpieczniejsze, a przy tym lżejsze? Konstruktorzy Mazdy wrócili „do desek kreślarskich” w celu opracowania SKYACTIV-Body łączącego lekkość konstrukcji, wytrzymałość materiałów i nowe, skuteczniejsze struktury.

Podstawowe cechy:
  • Masa zredukowana o 8% dzięki na nowo opracowanej strukturze nadwozia, nowym technologiom produkcji (zaawansowane metody klejenia) i szerszemu zastosowaniu stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie
  • Poprawione właściwości dynamiczne dzięki sztywniejszemu o 30% nadwoziu zaprojektowanemu wg reguł „prosta konstrukcja” i „ciągła rama” (struktury pierścieniowe) w nośnych elementach
  • Najwyższa odporność zderzeniowa dzięki przeprojektowaniu stref zgniotu i użyciu wielu dróg rozprowadzania sił.
Podwozie SKYACTIV-Chassis

Mazda opracowała podwozie, w którym połączono zwinność prowadzenia z komfortem jazdy i stabilnością nawet przy najwyższych prędkościach. W zawieszeniu SKYACTIV-Chassis uzyskano najwyższą sztywność przy lekkiej konstrukcji.

Podstawowe cechy:
  • Poczucie zjednoczenia samochodu z kierowcą: „Jinba Ittai” – inspiracji szukano w prowadzeniu MX-5
  • Wyższa jakość prowadzenia przy wszystkich prędkościach (zwinność przy małych i średnich prędkościach oraz stabilność przy dużych) w następstwie m.in. całkowitego przekonstruowania punktów mocowania tylnego zawieszenia, geometrii wahaczy, podzespołów i parametrów układu kierowniczego
  • Doskonała sztywność przy mniejszej o 14% masie podwozia dzięki nowej konstrukcji zawieszenia kolumnowego z przodu i wielowahaczowego z tyłu.

0 komentarze:

Prześlij komentarz

google.com, pub-0972404289274348, DIRECT, f08c47fec0942fa0

ARCHIWUM WIADOMOŚCI