Mazda rozwija produkcję biotworzyw
12.10.2009
Mazda wspólnie z rządem Japonii i ośrodkami akademickimi planuje już niebawem wprowadzenie do produkcji ekologicznych tworzyw sztucznych i zastosowanie ich w swoich samochodach. Tym samym koncern intensyfikuje dotychczasowe zaangażowanie w obszarze biodegradowalnych tworzyw.Nowe biotworzywa miałyby być wytwarzane z biomasy, lecz takiej która nie pochodzi bezpośrednio z produktów żywnościowych. Tego rodzaju biomasa będzie powstawać z trocin powstałych podczas obróbki drewna oraz z nieużytecznych dotąd części roślin. W tej chwili - jak twierdzą przedstawiciele koncernu - nie są te rośliny wykorzystywane do jedzenia. Mazda szacuje, że nowa technologia będzie gotowa do zastosowania już za cztery lata. Tak odległy czas wynika z konieczności zaprojektowania procesu produkcyjnego otrzymywania polipropylenu z biomasy i jego optymalizacji w celu zastosowania do produkcji masowej.Warto wiedzieć, że już w tej chwili biotworzywa są materiałem, z którego konstruuje się samochody Mazdy, ale nie odkrywają one jeszcze kluczowego znaczenia w pracach konstruktorskich. Niemniej jednak w kilku modelach zastosowano je m.in. do wykonania pokrywy przy dźwigni sterowania skrzynią biegów, dolnej część tablicy przyrządów, drzwiczek schowka na tablicy oraz osłony zbiornika wodoru.Aby można było użyć biotworzyw we wnętrzach samochodów, muszą być one wystarczająco mocne i mieć właściwości umożliwiające formowanie wtryskowe celem uzyskiwania wyglądu wysokiej jakości.
W porównaniu z powszechnie stosowanymi tworzywami biodegradowalnymi, te używane w pojazdach muszą mieć także dużo większą udarność i wytrzymałość cieplną.Prace nad biotworzywami Mazda prowadzi już od wielu lat. Niedawno opracowała nowy polikwas mlekowy (poliaktyd) pochodzenia roślinnego o zmienionej strukturze molekularnej zwiększającej temperaturę topnienia. Dzięki użyciu kwasu jako substancji wspomagającej krystalizację, poprawia się odporność cieplną biotworzyw i można je kształtować przez wtrysk. Mazda ulepszyła także strukturę cząsteczkową poprzez użycie dodatku zwiększającego elastyczność, co poprawia zdolność biotworzywa do absorbowania i rozpraszania energii zderzenia.W porównaniu z innymi biotworzywami, np. używanymi w urządzeniach elektrycznych, tworzywa opracowane przez Mazdę są trzykrotnie bardziej wytrzymałe udarowo i mają o 25 proc. większą odporność cieplną, czyli taką, która jest na poziomie zbliżonym do tworzyw uzyskiwanych z przerobu ropy naftowej i stosowanych we wnętrzach pojazdów. W produkcji biotworzyw, obejmującej fermentację skrobi i cukrów, zużywa się o 30 proc. mniej energii niż w przypadku popularnych tworzyw ropopochodnych np. polipropylenu.
W porównaniu z powszechnie stosowanymi tworzywami biodegradowalnymi, te używane w pojazdach muszą mieć także dużo większą udarność i wytrzymałość cieplną.Prace nad biotworzywami Mazda prowadzi już od wielu lat. Niedawno opracowała nowy polikwas mlekowy (poliaktyd) pochodzenia roślinnego o zmienionej strukturze molekularnej zwiększającej temperaturę topnienia. Dzięki użyciu kwasu jako substancji wspomagającej krystalizację, poprawia się odporność cieplną biotworzyw i można je kształtować przez wtrysk. Mazda ulepszyła także strukturę cząsteczkową poprzez użycie dodatku zwiększającego elastyczność, co poprawia zdolność biotworzywa do absorbowania i rozpraszania energii zderzenia.W porównaniu z innymi biotworzywami, np. używanymi w urządzeniach elektrycznych, tworzywa opracowane przez Mazdę są trzykrotnie bardziej wytrzymałe udarowo i mają o 25 proc. większą odporność cieplną, czyli taką, która jest na poziomie zbliżonym do tworzyw uzyskiwanych z przerobu ropy naftowej i stosowanych we wnętrzach pojazdów. W produkcji biotworzyw, obejmującej fermentację skrobi i cukrów, zużywa się o 30 proc. mniej energii niż w przypadku popularnych tworzyw ropopochodnych np. polipropylenu.
0 komentarze:
Prześlij komentarz