Mazda stawia na ekologię w procesie produkcyjnym

03.12.2010

Mazda zaangażowała się w długofalowy program rozwoju technologii pod hasłem „Odpowiedzialny Zoom-Zoom” i wspiera proekologiczne rozwiązania. Chodzi nie tylko o zbiór wytycznych w zakresie rozwoju technologii pozwalających produkować samochody, zapewniające wysoki komfort jazdy oraz doskonałe wyniki w zakresie ochrony środowiska i bezpieczeństwa. W ramach tej strategii Mazda propaguje także wydajniejsze użytkowanie energii oraz zmniejszenie ilości CO2 emitowanego do atmosfery na wszystkich etapach produkcji i dystrybucji. Mazda zaangażowała się w wielopłaszczyznowy program produkcji przyjaznej środowisku, wprowadzając w wielu kluczowych obszarach swojej działalności odpowiednie rozwiązania.

Oto niektóre z nich:

System Zarządzania środowiskowego
Mazda Motor Corporation, w ramach działań Mazda Group, promuje wprowadzenie Systemu zarządzania środowiskowego (EMS – Environmental Management System) na całej długości łańcucha dostaw. System EMS ułatwia wydajniejsze prowadzenie przyjaznej środowisku działalności w oparciu o normy takie jak ISO 14001. Wszystkie fabryki Mazdy w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Chinach i Tajlandii uzyskały certyfikat ISO 14001. W ramach tego standardu zakończył się również proces certyfikacji trzynastu firm produkcyjnych należących do Mazda Group, działających w Japonii i poza jej granicami.

Ochrona środowiska podczas lakierowania
We wrześniu 2002 r. Mazda opracowała system lakierowania trójwarstwowego na mokro, który został następnie wdrożony przez lakiernie Mazdy w Japonii, Tajlandii oraz Chinach. System umożliwia bezpośrednie nałożenie na siebie warstw podkładu, lakieru barwnego oraz lakieru przezroczystego bez konieczności oczekiwania na zaschnięcie każdej warstwy. Dzięki temu możliwe jest obniżenie emisji CO2 o 15% w stosunku do poprzednio stosowanych metod lakierowania oraz ograniczenie o 45% emisji lotnych związków organicznych. W jednej z fabryk Mazdy w Hiroszimie wdrożono także system lakierowania Aqua-Tech — technologię lakierowania wodnego, która pozwala spełnić najwyższe światowe standardy w zakresie emisji lotnych związków organicznych zawartych w lakierze. Dzięki zastosowaniu systemu lakierowania Aqua-Tech możliwe jest równie znaczące ograniczenie emisji CO2, tak samo jak w przypadku systemu lakierowania trójwarstwowego na mokro, przy czym emisja lotnych związków organicznych zostaje zmniejszona o 57% — jest to zatem najmniej szkodliwy dla środowiska system lakierowania wodnego na świecie.

Recykling zderzaków
Gdy rząd Japonii zaczął wprowadzać regulacje mające zagwarantować wydajniejsze korzystanie z zasobów, Mazda podjęła znacznie ambitniejsze wyzwanie polegające na ponownym wykorzystywaniu zderzaków zniszczonych w trakcie eksploatacji samochodów jako surowca do produkcji nowych zderzaków. Inżynierowie Mazdy byli pewni, że przetwarzanie dużych elementów plastikowych, takich jak zderzaki, w sposób pozwalający spełnić restrykcyjne wymogi jakościowe, którym podlegają zderzaki montowane na nowych pojazdach, oznaczałoby ogromny postęp technologiczny. Umożliwiłoby również rozwiązanie problemów ekologiczne samochody  poprzez racjonalniejsze wykorzystanie surowców oraz ograniczenie emisji CO2 do atmosfery. Dzięki bliskiej współpracy z dostawcami oraz specjalistami w dziedzinie recyklingu, w 2003 r. Mazda stworzyła technologię recyklingu „bumper-to-bumper” („zderzak w zderzak”) — metodę wyjątkową w skali przemysłu motoryzacyjnego, polegającą na wykorzystaniu przetworzonych materiałów jako surowca, z którego produkowane są nowe zderzaki samochodowe. Technologię tę wykorzystano po raz pierwszy podczas seryjnej produkcji modelu RX-8 w 2005 r., a następnie rozszerzono jej zastosowanie na kolejne modele.

0 komentarze:

Prześlij komentarz