Mazda3 1.6 Diesel 2010
26.11.2010
Od wprowadzenia na rynek w roku 2009, Mazda3 drugiej generacji jest jedną z najbardziej atrakcyjnych ofert w swoim segmencie. Dwa rodzaje nadwozia – sportowy, pięciodrzwiowy hatchback i elegancki, czterodrzwiowy sedan - siedem silników, sportowa wersja wyposażenia oraz wyczynowa Mazda3 MPS sprawiły, że stała się bardzo popularna wśród europejskich klientów poszukujących samochodu dającego wiele przyjemności z jazdy.
Mazda wzbogaca gamę drugiej generacji kompaktowej Mazdy3, prezentując udoskonalony, zgodny z normą Euro 5, silnik wysokoprężny z bezpośrednim wtryskiem common-rail 1,6 litra MZ-CD współpracujący teraz z sześciobiegową skrzynią przekładniową. Silnik rozwija moc 85 kW/115 KM przy 3600 obr/min, i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym o wartości 270 Nm między 1750 a 2700 obr/min. To przyrost o 12,5 procent wobec poprzedniej wersji. Nowy silnik zużywa jedynie 4,4 litra oleju napędowego na 100 km (średnio) i emituje 117 gramów CO2 na kilometr (średnio). Nowy rozrząd o dwóch zaworach na cylinder (SOHC*) i niskim współczynniku oporów wewnętrznych oraz aluminiowy blok i pomniejszona pojemność skokowa czynią ten silnik lekkim i kompaktowym.
Mazda3 drugiej generacji szczyci się wyjątkowo ekspresyjnym nadwoziem o sportowym i dynamicznym charakterze, z mocno zaznaczonymi liniami, które podkreślają wysoką jakość wykonania. To bardzo aerodynamiczna karoseria, z jednym z najniższych w segmencie współczynników oporu powietrza (0,28 dla sedana i 0,3 dla hatchbacka). Sportowa i przestronna, charakteryzuje się nowym interfejsem użytkownika o wyjątkowej łatwości obsługi oraz wyjątkowym wyciszeniem. Nowy silnik wysokoprężny 1,6 l turbo sprawia, że lekkie auto świetnie przyspiesza, jest oszczędne i sprawia wielką przyjemność z jazdy.
Układ napędowy
Ulepszony silnik wysokoprężny MZ-CD 1,6 l z nową, sześciobiegową skrzynią biegów, ma teraz jeszcze większą moc i moment obrotowy. Zużywa przy tym mniej paliwa niż dotychczas i spełnia wymagania normy Euro 5.
Aby spełnić te wymagania, nowy silnik wysokoprężny ma zmniejszony stopień sprężania – dzięki czemu obniżona zostaje temperatura spalania – oraz nową, wysokowydajną instalację chłodzenia spalin w układzie recyrkulacji gazów spalinowych (EGR) wraz z zaworem obejściowym, który umożliwia szybkie nagrzewanie się silnika po zimnym uruchomieniu. Filtr cząstek stałych (DPF) nie wymaga obecnie serwisowania.
Silnik MZ-CD 1,6 został zoptymalizowany do zapewnienia pasażerom jak najwyższego komfortu pod względem hałasu i wibracji. Tarcie układu rozrządu zostało dla przykładu zmniejszone przez zastosowanie pojedynczego wałka (SOHC) oraz dwóch zaworów na cylinder zamiast – jak poprzednio – układu z dwoma wałkami (DOHC). Zwiększono również precyzję układu wtryskowego.
Dzięki mniejszej ilości części w głowicy SOHC, nowy silnik MZ-CD 1,6 l jest około 4 kg lżejszy od poprzednika. Wraz z nową, sześciobiegową przekładnią, ważącą o 3 kilogramy mniej niż poprzednia skrzynia pięciobiegowa, oznacza to zmniejszenie wagi całego układu napędowego o 7 kilogramów.
Dzięki takim innowacjom Mazda3 spełnia wymagania normy Euro 5, zapewniając jednocześnie bardziej płynną jazdę i niskie zużycie paliwa.
Nowa turbosprężarka
Nowy silnik MZ-CD 1,6 ma nową turbosprężarkę o zmiennym położeniu kierownicy. Jest ona bardziej wydajna od mechanizmu wykorzystywanego w silniku poprzedniej generacji. Dzięki poprawionym wirnikom turbiny i kompresora silnik osiąga teraz maksymalny moment obrotowy 270 Nm (+ 30 Nm w stosunku do poprzednika) w szerokim zakresie obrotów między 1750 a 2700 obr/min, co zwiększa odczucie zrywnościa auta. Maksymalna moc wynosi 85 kW/115 KM (+ 6 KM) przy 3600 obr/min (400 obr/min mniej niż poprzednio) - w ten sposób nie traci się dynamiki, lecz łatwej ją kontrolować.
Układ wtryskowy common-rail
Nowy układ wtryskowy common rail wykorzystuje teraz wtryskiwacze piezoelektryczne. Paliwo podawane jest pod ciśnieniem 1600 barów. Tak wysokie ciśnienie pozwala na bardzo precyzyjną kontrolę procesu wtrysku. Dzięki temu można zwiększyć moment obrotowy i obniżyć zużycie paliwa, a przy okazji emitować w wyniku precyzyjnego spalania mniejszą ilość szkodliwych substancji. Nowa Mazda3 z silnikiem MZ-CD 1,6 l zużywa zaledwie 4.4 l/100 km (średnio) i emituje tylko 117 g CO2 na kilometr (średnio). Zastosowanie dawek pilotujących (przedwtrysków) powoduje płynne, łagodne spalanie, dzięki czemu jazda jest cicha i wygodna.
Nowy, bezobsługowy filtr cząstek stałych (DPF)
Poprzedni silnik MZ-CD 1,6 l korzystał z dodatku, który potrzebny był do skutecznego dopalenia cząstek stałych w filtrze (DPF). Nowy silnik korzysta z katalizatora utleniającego, który podwyższa temperaturę spalin i usprawnia proces dopalania cząstek stałych. Dzięki temu DPF nie musi korzystać z dodatkowych płynów. Oznacza to całkowitą bezobsługowość systemu oraz znaczące obniżenie kosztów użytkowania.
Jednym z największych wyzwań w projektowaniu samochodów jest doskonalenie modelu, który odniósł sukces.
Jeżeli dotyczy to auta ze szczególnie konkurencyjnego segmentu, trzeba zmian wyraźnych i robiących na oglądających duże wrażenie. Mazda3 drugiej generacji to samochód, którego nie można pomylić z żadnym innym, skonstruowany z zastosowaniem innowacyjnych technologii chroniących środowisko, ze starannie dobranych komponentów. Rezultatem jest emocjonująca, przyjemna i bezpieczna jazda.
Design
Ponad 560 000 europejskich klientów wybrało przez ostatnie siedem lat Mazdę3. 80 000 z nich jeździ już samochodem aktualnej generacji, wprowadzonym na rynek w 2009 roku – czterodrzwiowym sedanem lub pięciodrzwiowym hatchbackiem. Obie te karoserie spoczywają na podwoziu o stosunkowo dużym rozstawie kół, wynoszącym 2640 mm. Niewielkie zwisy przedni i tylny podkreślają dynamiczny charakter kompaktowego samochodu. Nadkola wypełnione są niemal całkowicie dużymi kołami (rozstaw kół z przodu to 1530 mm a z tyłu - 1515 mm, z 17-calowymi felgami). Pozwoliło to projektantom Mazdy pójść dalej w tym kierunku i nadać Mazdzie3 jeszcze bardziej sportowy charakter.
Największe wrażenie robi przód Mazdy3. Duża osłona chłodnicy podnosi się po bokach, a po lewej i prawej stronie towarzyszą jej dwa duże otwory wlotowe. Przód mocno przypomina samochody wyczynowe i jest jednym z tych elementów, które podnoszą i tak już wysoką rozpoznawalność marki.
Wraz z wprowadzeniem nowego silnika wysokoprężnego lista lakierów powiększyła się o nową barwę - Gunmetal Blue.
Strategia lekkości
Częścią strategii Mazdy „odpowiedzialne Zoom-Zoom” jest tworzenie nowych aut z zachowaniem ostrego reżimu redukcji masy. Obniża to zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. Mazda3 drugiej generacji ustanawia nowy standard w branży – będąc lżejszą od poprzednika, mimo bogatszego wyposażenia i zwiększonych rozmiarów. Aby to osiągnąć, inżynierowie wykorzystali więcej wysokowytrzymałej stali oraz dwie belki pod deską rozdzielczą. Zoptymalizowali również kształt tylnego zawieszenia i pracowicie zredukowali masę wszystkich części (również tych, na których można było oszczędzić tylko kilka gramów). W rezultacie Mazda3 jest lżejsza średnio o 15 kg niż poprzedni model.
Podwozie
Swoją dynamikę Mazda3 zawdzięcza wysokiej sztywności skrętnej. Wpływające na nią elementy to wzmocnione przednie podłużnice, udoskonalone zawieszenie tylne zawieszenie wielowahaczowe oraz wzmocnione połączenia między poszczególnymi elementami samochodu. Wraz z lekką karoserią pozwalają one osiągnąć znakomitą zwrotność, przewidywalne zachowanie i bezpieczeństwo na drodze.
Układy napędowe
Mazda3 dysponuje aż siedmioma jednostkami napędowymi, a ten szeroki wybór pozwala dostosować się do wymagań europejskich klientów. Poza nowym MZ-CD 1,6 l, silniki Diesla reprezentuje mocny, lecz oszczędny MZR-CD 2,2 l w dwóch wersjach. Model Standard Power rozwija moc 110 kW/150 KM przy 3500 obr/min i ma 360 Nm maksymalnego momentu obrotowego między 1800 a 2600 obr/min. Wersja High Power rozwija moc 136 kW/185 KM przy 3500 obr/min i aż 400 Nm między 1800 a 3000 obr/min. Obie wersje połączone są z sześciobiegową skrzynią ręczną.
Paleta silników benzynowych rozpoczyna się od MZR 1, 6 l z pośrednim wtryskiem paliwa i pięciobiegową skrzynią ręczną. Maksymalna moc tego silnika to 77 kW/105 KM przy 6000 obr/min a moment obrotowy wynosi 145 Nm przy 4000 obr/min. Oszczędny i dynamiczny MZR 2.0 DISI z bezpośrednim wtryskiem paliwa wyposażony jest standardowo w wyjątkowy system stop/start Mazdy o nazwie i-stop. Rozwija moc 111 kW/151 KM przy 6200 obr/min i maksymalny moment obrotowy 191 Nm przy 4500 obr/min. Standardowo oferowany jest z sześciobiegową skrzynią ręczną. Dostępny jest również MZR 2.0 z wtryskiem pośrednim i pięciobiegową skrzynią automatyczną. Jego moc to 110 kW/150 KM przy 6500 obr/min a moment obrotowy to 187 Nm przy 4000 obr/min.
Uzupełnieniem oferty jest wyczynowy silnik MZR 2.3 DISI turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa w Mazdzie3 MPS, rozwijający 191 kW/260 KM maksymalnej mocy przy 5550 obr/min i maksymalny moment obrotowy 380 Nm przy 3000 obr/min. Dostępny jest tylko z sześciobiegową skrzynią ręczną.
Wyposażenie
Na wszystkich rynkach europejskich nawet podstawowa wersja ma długą listę wyposażenia standardowego. Należą do niej elektrycznie sterowane lusterka czy też regulowana w dwóch płaszczyznach kierownica. Nawet podstawowy system audio odtwarza płyty CD (również z nagranymi plikami MP3) oraz gniazdem AUX do podłączania odtwarzaczy MP3.
W zależności od wersji, Mazda3 może być wyposażona w takie elementy jak interfejs Bluetooth®, zestaw dźwiękowy Bose® z układem dźwięku przestrzennego, dwustrefowa klimatyzacja, bezkluczykowe wejście i uruchamianie silnika, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, tylne czujniki parkowania, podgrzewaną przednią szybę oraz czujniki deszczu i ciemności. Można ją również wyposażyć w atrakcyjną cenowo, zintegrowaną nawigację satelitarną z ekranem o przekątnej 4,1 cala. Nawigację można obsługiwać za pomocą przycisków na kierownicy, a dane zapisywane są na karcie SD.
Wnętrze
Mazdą3 wygodnie może podróżować pięciu pasażerów, a czas uprzyjemnia im długa lista wyposażenia komfortowego. Wnętrze charakteryzuje się tym, czego oczekuje się od Mazdy – sportową atmosferą i ergonomią, w której „forma nadąża za funkcją”. Równie typowe dla Mazdy jest poczucie wysokiej jakości i starannie wybrane materiały.
Miejsce kierowcy zaprojektowane jest jak kokpit pilota i wyposażone w intuicyjny „interfejs między człowiekiem a maszyną” (human-machine interface, HMI). Wszystkie przełączniki zostały zgrupowane zgodnie ze swoją funkcjonalnością. W zależności od ważności, komunikaty i informacje istotne dla bezpieczeństwa i komfortu podróżnych prezentowane są na dwóch czytelnych wyświetlaczach LCD.
Bezpieczeństwo bierne
Mazda3 należy do najbezpieczniejszych samochodów w segmencie samochodów kompaktowych i otrzymała pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP w listopadzie 2009. Wykorzystuje opatentowaną przez Mazdę konstrukcję karoserii „Trzy H”, starannie wyliczone strefy zgniotu z przodu i z tyłu, superwytrzymałą stal w słupkach i bocznych wzmocnieniach. Przednie fotele wyposażone są w aktywne zagłówki, które zmniejszają ryzyko uszkodzenia odcinka szyjnego kręgosłupa w przypadku najechania od tyłu. Dwie poduszki przednie, dwie boczne oraz dwie kurtynowe poduszki powietrzne chronią kierowcę i pasażerów, uzupełniane pasami bezpieczeństwa z podwójnymi napinaczami (tylko dla siedzenia kierowcy) i degresywne ograniczniki naprężenia. Pianka energochłonna w przednim zderzaku zwiększa bezpieczeństwo pieszych.
Bezpieczeństwo bierne
Każda Mazda3 wyposażona jest w układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC), system kontroli trakcji (TCS) oraz ABS i asystenta hamowania. Standardem jest również sygnał hamowania awaryjnego (ESS), który ostrzega jadące za Mazdą3 auta włączając szybko pulsujące światła awaryjne, gdy kierowca gwałtownie wciśnie pedał gazu. Gdy samochód się zatrzyma, światła awaryjne pulsują nadal – ze standardową częstotliwością, co wpływa na obniżenie ryzyka uderzenia z tyłu przez nadjeżdżający samochód.
W zależności od wersji i rynku, Mazda3 może być również wyposażona w skrętne, adaptacyjne biksenonowe lampy przednie, które odchylają się w lewo i w prawo o maksymalnie 15º, automatycznie doświetlając zakręty. Dostępny jest również układ monitorowania tyłu pojazdu (RVM), który rozpoznaje pojazdy znajdujące się z tyłu po prawej i lewej stronie w martwym polu lusterek i odpowiednio sygnalizuje ich obecność oraz ostrzega kierowcę, gdy ten podejmie próbę wykonania manewru mogącego spowodować niebezpieczeństwo.
Od prezentacji pierwszej Mazdy6 w 2002, Mazda nie tylko rozwija samochody spełniające jej filozofię Zoom-Zoom, ale również tworzy nowe technologie chroniące środowisko.
Zoom-Zoom opisuje dziecięcą radość z ruchu, przypominając równocześnie, że wraz z tą radością przychodzi dorosła odpowiedzialność. Te wysiłki, nazywane przez Mazdę „Odpowiedzialnym Zoom-Zoom” przyniosły japońskiej firmie wiele uznania. Mazda starannie rozważa wszystkie możliwości a następnie – w zależności od regionu, charakterystyki produktu i trwałych trendów – rozwija szeroki wachlarz technologii, które pomagają rozwiązać problemy z osiągnięciem takiej przyszłości, w której samochody nie będą wywierać negatywnego wpływu na środowisko naturalne.
Oszczędne zespoły napędowe
W obliczu wzrastających cen ropy naftowej, Mazda uruchomiła w 2007 roku program mający na celu długofalowy rozwój oszczędnych środków komunikacji indywidualnej. Tym samym jednostronnie i dobrowolnie Mazda zadeklarowała swoją troskę o środowisko naturalne oraz postawiła przed sobą ambitne cele dotyczące rozwoju technologii oszczędzających paliwo. Celem „Odpowiedzialnego Zoom-Zoom” jest stopniowe wprowadzanie do samochodów Mazdy nowych technologii, jako części inicjatywy optymalizacji marki do stawiania czoła przyszłym wyzwaniom. Jako producent popularnych samochodów, Mazda nie tylko widzi tu szansę, ale również wyjątkową odpowiedzialność. Nie zmieniając charakteru swoich samochodów i przyjemności z jazdy, jaką gwarantują, Mazda postanowiła obniżyć średnie zużycie paliwa całej gamy swoich aut o 30% - najpóźniej do roku 2015.
Seita Kanai, dyrektor wykonawczy działu badań i rozwoju Mazdy, ujmuje to następująco: - Mazda będzie pracować na rzecz odpowiedzialnej motoryzacji przyszłości. Chcemy dawać ludziom szczęście i emocje poprzez dostarczanie samochodów, które nigdy nie przestaną wzbudzać emocje, które będą przykuwać uwagę wyglądem i zachwycać prowadzeniem, aby nasi klienci wracali do Mazdy. Równocześnie, wysokowydajne jednostki napędowe i konsekwentne zmniejszanie masy spowoduje, że Mazda będzie odgrywać ważną rolę jako firma dbająca o przyszłość środowiska naturalnego.
Aby zrealizować te plany, do 2015 roku odnowione zostaną wszystkie silniki. Już w 2011 wprowadzone zostaną nowe platformy, pozwalające inżynierom na projektowanie aut ważących ponad 100 kilogramów mniej niż poprzednie modele. Ta strategia pozwoli klientom Mazdy cieszyć się innowacyjnymi technologiami bezpieczeństwa i ochrony środowiska.
Wzmocni to przy tym ich więzy z marką Mazda i sprawi, że będą chętni dokonać następnego zakupu od Mazdy, gdyż będą świadomi, iż za każdym razem otrzymują wraz z samochodem najnowszą technologię.
Przyjazny dla środowiska proces produkcyjny
Ten nowy strategiczny kierunek Mazdy obejmuje wszelkie działania firmy. Zespół badań i rozwoju zgłębia go nie tylko podczas tworzenia produktów przyszłości. Inżynierowie Mazdy korzystają ze strategii „odpowiedzialnego Zoom-Zoom” również do optymalizacji procesów budowy samochodów. Celem jest doprowadzenie do stanu, w którym fabryki Mazdy będą równie efektywne jak dziś, lecz neutralne dla środowiska – i to bez konieczności jakichkolwiek wyrzeczeń i z zachowaniem wszystkich potrzeb pracowników. Szczególną uwagę poświęca się stałemu obniżaniu wymagań energetycznych oraz emisji CO2 fabryk, jak również obniżaniu zużycia rzadkich materiałów oraz zmniejszaniu ilości odpadów produkcyjnych.
Przykładem wyjątkowej szybkości z jaką osiągane są te cele, jest proces lakierowania samochodów Mazdy. W 2005 roku wszystkie japońskie fabryki koncernu zakończyły wdrażanie systemu trójwarstwowego lakierowania. Gdy ta oszczędna metoda była wprowadzana do fabryk w innych rejonach świata, w blokach startowych był już projekt nowego systemu – i tak, w połowie 2009 roku w Japonii uruchomiono specjalne lakiernie wodne, które redukują i tak już niskie zapotrzebowanie na energię o kolejną połowę.
Aż do 2001 niemal połowę zapotrzebowania Mazdy na energię pochłaniała produkcja surowców i wysoce zmechanizowane procesy montażowe. Od tamtej pory Mazdzie udało się zmniejszyć znacząco zapotrzebowanie na energię. Pod koniec 2007 roku zmniejszono ilość energii potrzebnej do zbudowania jednego samochodu o 20%, o tyle samo zmniejszając towarzyszącą temu procesowi emisję CO2.
Te standardy będą przenoszone na pozostałe fabryki. Aby móc odpowiedzieć szybciej i wydajniej na potrzeby produkcyjne, Mazda wprowadziła innowacyjny program nazywany MONOTSUKURI. Jego celem jest uczynienie linii produkcyjnych bardziej elastycznymi, dzięki czemu firma będzie mogła zoptymalizować swoje możliwości produkcyjne.
Ten system będzie elastycznie reagować na zmiany zamówień, kompensując szybko produkcję w sytuacji spadku zamówień na jeden model przy wzroście zamówień na inny. Kluczem do jego sukcesu będzie połączenie siecią wszystkich zakładów produkcyjnych Mazdy. W ten sposób inteligentne planowanie zakładu pozwoli zmniejszyć zapotrzebowanie energetyczne podczas procesu budowy samochodu, a to z kolei zmniejszy ogólną emisję szkodliwych substancji do atmosfery.
0 komentarze:
Prześlij komentarz