Nowa Mazda3 MPS

06.09.2009

Na początku tego roku zaprezentowana została nowa Mazda3. Auto o ekscytującej stylizacji, sztywnym nadwoziu i dynamicznych silnikach, co w sumie czyni ją jednym z najbardziej sportowych i atrakcyjnych kompaktów świata.

Do tego stopnia, ze 200 tysięcy Europejczyków wybrało ją najpiękniejszym autem kompaktowym w czerwcowym głosowaniu tygodnika AutoBild. Dziś Mazda powiększa rodzinę Mazdy3 o najmocniejszą wersję – Mazda Performance Series (MPS), która sprawi, że serca miłośników sportowych samochodów zabiją szybciej. To wyjątkowa kombinacja radości z jazdy z funkcjonalnością samochodu kompaktowego. Mazda3 MPS wyposażona jest w kolejną generację benzynowego silnika MZR 2.3-litra DISI znanego z poprzedniej MPS, ma dynamiczny design, opierający się na projekcie nowego hatchbacka, który niesie ze sobą jeszcze więcej emocji niż poprzednik, oferuje wyjątkowe doznania z jazdy, komfort i nowe technologie – to wszystko jako wyposażenie standardowe.
Nowa Mazda3 MPS zastępuje dotychczasowy model tej serii, który zdobył uznanie w segmencie samochodów sportowych na całym świecie. W ciągu dwóch lat od premiery Mazda3 MPS pierwszej generacji szybko zdobyła popularność, osiągając sprzedaż 31 100 sztuk na całym świecie, z czego jedna trzecia produkcji znalazła nabywców w USA. Europa to drugi co do wielkości rynek, na który trafia jedna na pięć wyprodukowanych Mazd3 MPS – w sumie 6 300 sztuk. Największymi odbiorcami samochodu pierwszej generacji były Wielka Brytania i Niemcy, stanowiące w sumie jedną trzecią europejskiej sprzedaży. Zaraz za nimi na liście znajdują się Szwajcaria i Hiszpania.
Nowy model wchodzi do europejskiego segmentu C – kompaktowych samochodów sportowych nienależących do marek premium – którego wielkość wzrastała aż do 2008 roku. Pierwsze wyhamowanie sprzedaży w tym segmencie zanotowano już w 2004r. Powodem spowolnienia był narastający pod koniec roku kalendarzowego kryzys ekonomiczny. Mimo to, Mazda3 MPS sprzedawała się w 2007 i 2008 roku bardzo dobrze, zaczynając od 0% udziału w rynku, aby pod koniec 2008 roku uzyskać 4.5%. Przyciągnęła do marki nowych klientów i istotnie pomogła Mazdzie w podkreślaniu sportowego Zoom-Zoom.
Design - Bardziej agresywny niż kiedykolwiekNowa Mazda3 MPS czerpie z designu Mazdy3 drugiej generacji – nowoczesnego i dynamicznego. Do tej bazy projektanci dodali sportowe akcenty, które czynią nową Mazdę3 MPS jeszcze bardziej agresywną niż kiedykolwiek – a przy tym sprawiają, że jest jednym z najbardziej aerodynamicznych samochodów w klasie.
Nowy flagowy model serii 3 dziedziczy po swoim pierwowzorze dużą, pięciokątną osłonę chłodnicy i proporcje, które nadają mu sportową sylwetkę. Właściwie wystarczyłoby to, aby uczynić nową Mazdę3 bardziej atletyczną w porównaniu z poprzednią wersją, jednak projektanci Mazdy wzmocnili to wrażenie, dodając do samochodu nowe elementy i akcenty stylizacyjne, które wyróżniają nową MPS z całej gamy Mazdy3 – oraz spośród nawet najbardziej sportowej konkurencji.

Nowy wlot powietrza umieszczono teraz pośrodku pokrywy silnika, dzięki czemu Mazda3 MPS nabrała wyglądu prawdziwego hot-hatcha. Równocześnie znacząco poprawiło to efektywność działania intercoolera. Stylizacja przodu zarezerwowana jest wyłącznie dla modelu MPS a jej celem jest nadanie wyglądu muskularnego, atletycznego sprintera. Składa się na nią nowy, mocno zaakcentowany przedni zderzak oraz wyjątkowe błotniki, znacznie większe od standardowych. Pod nimi znajdują się nowe, 18-calowe felgi o „trójwymiarowych” kształtach zbliżonych do felg zastosowanych w Mazdzie RX-8. Osłona chłodnicy i niższe partie przedniego zderzaka pokryto czarnym lakierem metalicznym, który podkreśla wysoką jakość. Po bokach osłony chłodnicy znajdują się duże – znacznie większe niż w Mazdzie3 MPS pierwszej generacji – lampy, które kryją w sobie projektory biksenonowe, będące elementem systemu adaptacyjnych świateł przednich (AFS). Mogą one wychylać się na boki celem doświetlenia zakrętu. Zestaw świateł uzupełniony jest eleganckimi lampami pozycyjnymi w kształcie bumerangu (wyposażenie standardowe lub opcjonalne w zależności od rynku).
Pracując nad sylwetką samochodu projektanci połączyli linie bocznych paneli z dodatkowymi progami, które wizualnie obniżają środek ciężkości samochodu i dodają sportowego charakteru. Tylko w MPS lusterka boczne standardowo wyposażone są w zintegrowane kierunkowskazy. Z tyłu łatwo zauważyć powiększony tylny spoiler oraz diodowe lampy. Zapewniają one jeszcze bardziej muskularny wygląd tylnej partii nadwozia.

Skuteczność aerodynamiczna – forma i funkcjaWygląd nowej Mazdy3 MPS nie tylko wyraźnie komunikuje, że to wyczynowy samochód dla miłośników aktywnej jazdy, ale jest również bezpośrednim czynnikiem wpływającym na optymalizację charakterystyki aerodynamicznej auta. Również w tym zakresie punktem wyjścia była nowa Mazda3 hatchback, która szczyci się jednym z najniższych w segmencie C współczynników oporów aerodynamicznych (Cd) o wartości jedynie 0,30. Dołożenie sportowych elementów, takich jak wlot powietrza na masce, poszerzone błotniki czy obniżone progi zwiększyło wartość Cd do zaledwie 0,32 przy powierzchni czołowej równej 2,217 m². Aby zrównoważyć tę zmianę, projektanci skorzystali z wypracowanych przez Mazdę technologii kierowania opływu powietrza, którym przedni błotnik zawdzięcza specjalne powierzchnie optymalizujące ruch powietrza dookoła samochodu.
Równocześnie zastosowano zupełnie nowy tylny spoiler, który obniża współczynnik unoszenia do 0.03. Dzięki temu poprawiła się pewność prowadzenia samochodu przy bardzo wysokich prędkościach.
Wnętrze – czysta radość i codzienna funkcjonalnośćWnętrze nowej Mazdy3 MPS to kombinacja sportowego charakteru z praktycznością. Jest równie funkcjonalne, jak w zwykłym hatchbacku, mieści więc pięć dorosłych osób, ma duży, przesuwany podłokietnik, i dzielone w proporcji 60/40 oraz składane oparcie tylnej kanapy. Równocześnie to wnętrze zapewnia prawdziwie sportowe doznania z jazdy. Pasażerowie przednich foteli obejmowani są przez specjalne, półkubełkowe fotele sportowe ze znakomitym podparciem bocznym i poprawionym w stosunku do pierwszej generacji MPS podparciem bioder i pleców. Dźwignia zmiany biegów sześciostopniowej ręcznej przekładni umieszczona jest o 60 mm wyżej i nieco przesunięta w stronę prowadzącego auto. Dzięki zlokalizowaniu dźwigni bliżej kierownicy, sportowa jazda jest teraz również wygodniejsza.
Przed kierowcą znajduje się nowy zestaw wskaźników, sygnowany logo MPS, oraz nowy, ciekłokrystaliczny wyświetlacz ciśnienia doładowania, umiejscowiony między dwoma analogowymi zegarami szybkościomierza i obrotomierza. Ten dobrze dopasowany, sportowy kokpit oraz atrakcyjne kształty zegarów sprawiają, że jazda nową MPS to wyjątkowe przeżycie i przyczyniają się do zacieśnienia związku między samochodem a kierowcą – tak charakterystycznego dla Mazdy.
Kokpit jest jednak nie tylko bardziej sportowy, ale również łatwiejszy w obsłudze. Stworzono go korzystając z koncepcji „stref” - wyświetlacze i przełączniki znajdują się w miejscach zapewniających naturalną, intuicyjną obsługę. Na przykład, nowy wyświetlacz wielofunkcyjny, pokazujący wszystkie istotne dane dotyczące samochodu oraz informacje z nawigacji – umieszczony jest w polu widzenia kierowcy, nie wymaga więc odrywania wzroku od drogi. Równocześnie przełącznik trybów pracy wyświetlacza umieszczono na kierownicy, można więc zmieniać prezentowane informacje bez konieczności ruszania ręką. Wyświetlacz wielofunkcyjny pokazuje informacje z systemu dźwiękowego samochodu, pozwala regulować ustawienia serwisowe oraz przypomnienia głosowe (np. ostrzeżenia o terminach przeglądów czy głośność komunikatów drogowych), pozwala przełączać się między systemem metrycznym a imperialnym wskazań komputera pokładowego, a nawet wyświetla komunikaty sugerujące zmianę opon między osiami auta.
Komputer pokładowy prezentuje chwilowe i średnie spalanie, dystans do opróżnienia zbiornika i średnią prędkość samochodu. Nowa Mazda3 MPS może być również wyposażona w układ Advanced Keyless Entry i Start System (zaawansowany system wchodzenia i uruchamiania bez kluczyka) z transmiterem, który automatycznie odblokowuje zamki drzwi i pozwala uruchomić samochód przyciskiem (w zależności od rynku układ jest wyposażeniem standardowym lub opcjonalnym).
Napęd - wysokie osiągi i norma Euro VUznany silnik MZR o pojemności 2,3 litra, z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem z pierwszego modelu MPS został unowocześniony. Cechuje się teraz rozwiniętym systemem kontroli momentu obrotowego, dzięki czemu jazda jest przyjemniejsza oraz spełnia rygorystyczną normę Euro V – bez wyrzeczeń jeśli chodzi o moc czy moment obrotowy.
MZR DISI Turbo 2,3 litra – dynamiczna jednostka napędowaZastosowanie układu bezpośredniego wtrysku o wysokim ciśnieniu roboczym ma ogromną przewagę nad konwencjonalnymi układami wtryskowymi. Nowy silnik DISI o pojemności 2,3 litra osiąga przy 3000 obr/min o 10% wyższy moment obrotowy od porównywalnych pojemnością jednostek, a to dzięki efektowi obniżenia temperatury w trakcie wtryskiwania paliwa bezpośrednio do komory spalania. Praca silnika została zoptymalizowana dzięki wprowadzeniu nowej pokrywy silnika– doprowadzane przez umieszczony w niej otwór powietrze chłodzące intercoolera pozwala na zachowanie bardziej liniowej charakterystyki pracy jednowlotowej (single-scroll) turbosprężarki, co z kolei zwiększa moc przy niskich obrotach wału. MZR DISI Turbo 2,3 litra generuje 191 kW/260 KM mocy maksymalnej przy 5500 obr/min. Charakteryzuje się szybką reakcją na ruch pedału gazu, dzięki wysokiemu maksymalnemu momentowi obrotowemu 380 Nm dostępnemu przy niskich 3,000 obr/min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje tylko 6,1 sekundy, a prędkość maksymalna to 250 km/h.

Jednak największym osiągnięciem jest sposób, w jaki ta duża moc jest osiągana. Udało się uniknąć nagłych wzrostów momentu obrotowego, charakterystycznych dla samochodów wyczynowych i zachować liniową charakterystykę. Aby uzyskać ten efekt, inżynierowie dostroili sposób reakcji elektronicznie sterowanej przepustnicy do pojemności układu dolotowego i od nowa zaprojektowali system łączący działanie układu kontroli ciśnienia doładowania z dyferencjałem o zmniejszonym poślizgu wewnętrznym.
Obie półosie zostały zoptymalizowane, aby zminimalizować wpływ napędu na układ kierowniczy. Dla kierowcy nowej Mazdy3 MPS oznacza to jeszcze bardziej wyrafinowaną przyjemność
z jazdy bez rezygnacji z mocy. To prawdziwe auto sportowe do jazdy na co dzień, gwarantujące radość za kierownicą.
Niższe emisjeNowa Mazda3 MPS poprawiła się w stosunku do poprzedniczki i spełnia obecnie rygorystyczną normę emisji Euro V, bez obniżania mocy czy rezygnacji z przyjemnej jazdy. Poszczególne przełożenia sześciobiegowej skrzyni delikatnie wydłużono, a do układu kierowniczego wprowadzono wspomaganie elektrohydrauliczne. Obie te zmiany wpłynęły na utrzymanie niskiego zużycia paliwa. Nowa MPS jest również o około 25 kg lżejsza, ma zoptymalizowany aerodynamicznie kształt o współczynniku oporu Cd 0,32 i nową kalibrację silnika. Dzięki temu udało się uzyskać obniżenie średniego zużycia paliwa (0,1 litra mniej na 100 km) i emisji o 7 gramów CO2 na km (224 g/km). Układ bezpośredniego wtrysku, który dostarcza idealnie przygotowaną mieszankę prosto pod świece zapłonowe, pozwolił inżynierom opóźnić zapłony, a przez to podnieść temperaturę spalin podczas uruchamiania. Dzięki temu nowy katalizator, wykonany w nanotechnologii, nagrzewa się szybciej (patrz ramka). Lekka turbosprężarka z pojedynczym wlotem również przyczynia się do zmniejszenia strat ciepła w układzie wydechowym.


Sześciobiegowa przekładnia ręczna dopełnia obrazu sportowego samochodu, zapewniając płynną i precyzyjną zmianę biegów, z której Mazda3 słynie już od dawna. Skonstruowano ją w układzie trójwałkowym i wyposażono w potrójne synchronizatory pierwszego, drugiego i trzeciego biegu, oraz podwójny synchronizator czwartego biegu. Zastosowanie rzadszego oleju przekładniowego zmniejsza wysiłek potrzebny do zmiany biegów przy nierozgrzanym silniku.
Materiały wnętrza utrzymane są w czarnej tonacji, a dobrano je w taki sposób, aby wzmacniały poczucie wysokiej jakości i sportowego charakteru. Pokryte częściowo skórą fotele mają żywe, czerwone akcenty – współgrające z czerwonymi szwami paneli drzwi, mieszka dźwigni zmiany biegów, środkowego przesuwnego podłokietnika i koła kierownicy. Standardowym wyposażeniem (w zależności od rynku) jest znakomity system dźwiękowy BOSE® z 10 głośnikami, układem dźwięku przestrzennego Centerpoint® Surround oraz modułem kompensacji szumów AutoPilot2®.
Wśród wielu jego funkcji warto wymienić wchodzące w interakcję z muzyką podświetlenie, zintegrowane z układem kontrolującym oświetlenie wnętrza podczas wsiadania do samochodu (standardowe na wszystkich rynkach) oraz zestaw głośnomówiący w technologii Bluetooth®, umożliwiający rozmowę telefoniczną bez konieczności odrywania rąk od kierownicy oraz bezprzewodowe odtwarzanie muzyki przez kompatybilne odtwarzacze MP3.
Konstrukcja i bezpieczeństwo - ewolucja przyjemności z jazdyKaroseria i podwozie nowej Mazdy3 MPS współgrają z zaawansowanym systemem kontroli momentu obrotowego i zapewniają niespotykaną do tej pory przyjemność z jazdy. W porównaniu do nowej Mazdy3, MPS został wykonany ze sztywniejszej stali i posiada dodatkowe wzmocnienia oraz usztywnienia. Zastosowano w nim również zmodyfikowane zawieszenie oraz większe koła. Pozwalają one przenieść ogromną moc i moment obrotowy na drogę tak, że MPS prowadzi się pewnie i przyjemnie na co dzień. Wyposażony jest również w jeden z najbardziej kompletnych zestawów bezpieczeństwa biernego w swoim segmencie, wprowadzając nowe układy bezpieczeństwa czynnego.
Nowa karoseria Mazdy3 MPS – sztywniejsza, lżejsza, mocniejszaW nowej Mazdzie3 MPS zastosowano karoserię nowej generacji, w której zwiększono udział stali wysokowytrzymałej o 17 procent oraz wprowadzono specjalne wzmocnienia. Obejmują one między innymi specjalny wspornik przy przedniej grodzi, zastrzały usztywniające przednie i tylne mocowania kolumn zawieszenia oraz podłogę i tylne nadkola. Sztywność nadwozia zwiększyła się radykalnie w stosunku do poprzedniego MPS – o 15 procent w przypadku histerezy skrętności nadwozia oraz 41 procent w sztywności w przekroju tylnej klapy.
Poprawione zawieszenie i układ kierowniczy – stabilność na prostejNowe, wyczynowe zawieszenie Mazdy3 MPS dzieli zasadniczą koncepcję zawieszenia ze standardową wersją hatchback – z przodu kolumny MacPherson, z tyłu układ wielowahaczowy – jest jednak radykalnie zmodyfikowane. Zmieniono wartości sztywności sprężyn oraz siłę tłumienia amortyzatorów. Zwiększona w ten sposób odporność na przechyły znakomicie wpływa na poprawę kontroli nad autem. Grubsze stabilizatory, zapewniające bardziej liniową charakterystykę, z rozsuniętymi na zewnątrz punktami mocowań, są również zarezerwowane dla Mazdy 3 MPS.
Tak jak zwykłe Mazdy3, nowa MPS ma trzy wysokowytrzymałe mocowania przekładni kierowniczej (zamiast dwóch, jak w poprzednim modelu), co zapewnia lepsze odczuwanie reakcji kół na ruchy kierownicy i zwiększa czułość układu kierowniczego. Opony Dunlop w rozmiarze 225/40R18 zaprojektowano specjalnie dla flagowego modelu serii 3. W stosunku do poprzedniczki poszerzono je (z 215 na 225) i wyposażono w sztywniejsze ścianki boczne. Równocześnie powiększono ich zdolność tłumienia nierówności. Elektrohydraulicznie wspomagany układ kierowniczy dostrojono do precyzyjnej reakcji na szybkość z jaką porusza się samochód. Te udoskonalenia wpływają na polepszenie stabilności podczas jazdy na wprost oraz zmniejszenie przechyłów w trakcie sportowej jazdy z częstą zmianą kierunku.
NVH – więcej komfortu na co dzieńNowa Mazda3 MPS nie tylko daje się lepiej kontrolować i szybciej prowadzić, ale zapewnia więcej wygody. Podwójne rury wydechowe sportowego kompaktu są całkowicie nowe i o 10 dB cichsze (przy 5000 obr/min i więcej), niż układ wydechowy poprzedniego modelu. Dźwięk, jaki generują, jest wyraźnie niższy i bardziej sportowy, niż pojedynczy wydech w starej MPS. Pasażerowie nowej MPS korzystają z jednej najcichszych kabin w klasie. Nowa Mazda3 MPS obniża szum pochodzący od podłoża o 1,2 dB a szumy wiatru o 6 procent w porównaniu do poprzedniego modelu.
Bezpieczeństwo – wytrzymałe hamulce i nowe technologie bezpieczeństwa aktywnego w standardzieSportowe auto kompaktowe tak mocne jak Mazda3 MPS potrzebuje odpowiednio mocnego układu hamulcowego. Wentylowane hamulce przednie są o 20mm większe (320 mm) niż największe dostępne wśród zwykłych modeli, tylne mają natomiast taką samą wielkość (280 mm). Układ hamulcowy składa się z podwójnego serwo o średnicach 8 i 9 cali oraz dużej, 1-calowej (25,4 mm) pompy hamulcowej. Zapewnia to pełną kontrolę nad nową Mazdą3 MPS dzięki mocnym i przewidywalnym hamulcom.
Nowością dla Mazdy3 MPS jest długa lista specjalnych układów bezpieczeństwa aktywnego, które montowane są w niej standardowo i pomagają uniknąć wypadku. Elektroniczny asystent hamowania zastąpił poprzedni, mechaniczny układ i współpracuje teraz z czterokanałowym ABS i dynamiczną kontrolą stabilności (DSC), które również są wyposażeniem standardowym. Przednie reflektory z systemem doświetlania AFS oraz skręcającymi, biksenonowymi lampami głównymi oświetlają zakręty w nocy (wyposażenie standardowe lub dodatkowe w zależności od rynku). Dzięki układowi monitorowania ciśnienia w ogumieniu (TPMS, standard na większości rynków) kierowca zna parametry pracy opon. Układ monitorowania martwego pola (RVM) który ostrzega kierowcę, jeśli manewr zmiany pasa niesie ze sobą ryzyko zajechania drogi innemu samochodowi, jest wyposażeniem standardowym, tak samo jak sygnał hamowania awaryjnego (ESS), który podczas gwałtownego hamowania uruchamia światła awaryjne. Czujniki parkowania, również standardowe na większości rynków, ułatwiają parkowanie w ciasnych miejscach.
Źródło: Mazda Motor Poland

1 komentarze:

Anonimowy,  24 października 2013 12:35  

Najczęstszym objawem uszkodzonej turbosprężarki, jest niewątpliwie spadek mocy silnika, piszczenie i gwizdanie, a często również ubywający olej silnikowy. Niekiedy właściciele samochodów wymieniają bardzo kosztowne podzespoły silnika, mając nadzieję na rozwiązanie usterki. Ubywający olej w mniemaniu niektórych mechaników, może znikać przez zużyte pierścienie tłokowe lub uszczelniacze zaworowe. Zapominają jednak o tak ważnym elemencie, jakim jest turbosprężarka. Turbosprężarka jest częścią układu smarującego. W ciągu jednej minuty, przez turbosprężarkę przepływa kilka litrów oleju, co pokazuje powagę możliwie zaistniałej nieszczelności w turbinie. Jak rozpoznać, że to turbosprężarka przepuszcza olej? Najprościej jest zdjąć przewód dolotowy przy samej turbosprężarce (przy wyłączonym silniku) i jeśli w przewodzie jak i na łopatkach wirnika będą ślady oleju to znak, że czeka nas regeneracja turbosprężarki. Przyczyną tego jest uszkodzony pierścień uszczelniający na wałku, przez co powstaje luz wzdłużny i poprzeczny, a tym samym możliwość wycieku oleju. Kolejnym objawem może być brak mocy, co najczęściej jest winą zapieczonej zmiennej geometrii turbosprężarki bądź uszkodzonego zaworu podciśnieniowego. Problem ten zazwyczaj dotyka turbosprężarek w silnikach wysokoprężnych, gdyż powstający nagar zanieczyszcza kierownice zmiennej geometrii. Nasza pracownia oferuje usługę samego wyczyszczenia zmiennej geometrii/zaworu upustowego turbosprężarki, bez potrzeby regeneracji. Kolejnym objawem uszkodzonej turbosprężarki mogą być niepokojące gwizdy oraz piski. Tutaj problem często tkwi w nieszczelnym układzie dolotowym oraz uszkodzonym kole kompresji. Przewód można zlokalizować poprzez ich demontaż i ocenę stanu technicznego. Koło kompresji też można ocenić (tylko na wyłączonym silniku), poprzez demontaż przewodu dolotowego przy turbosprężarce. Jeżeli łopatki wirnika są poszarpane lub wygięte, turbosprężarka nadaje się do regeneracji. Przyczyną uszkodzonego przewodu może być chociażby przeładowanie turbosprężarki lub niewłaściwy montaż przewodu a czasem po prostu starość przewodu. Przyczyną uszkodzonego koła kompresji natomiast, jest przedostanie się na łopatki wirnika ciała obcego. Najczęściej dzieje się tak, na skutek nie wymienianego na czas filtra powietrza lub przez nieszczelność przewodu dolotowego do turbosprężarki. Częstym objawem uszkodzonej turbosprężarki może być również zatarcie się zespołu wirującego turbosprężarki. Dzieje się tak na skutek przerwanego dopływu oleju smarującego turbosprężarkę. Również nieumiejętna eksploatacja pojazdu wyposażonego w turbosprężarkę, może przynieść taki właśnie efekt. Przyczyną jest najczęściej zanieczyszczony olej silnikowy oraz niewłaściwa eksploatacja pojazdu. Jedynym wyjściem jest regeneracja turbosprężarki.

Prześlij komentarz