Nagrody i rekordy Mazdy

15.07.2010

W ciągu ostatnich 90 lat Mazda bez wahania podejmowała ryzyko, jeżeli tylko miało to przynieść korzyści klientom. Dzięki temu powstała kultura korporacyjna oparta na innowacyjnej myśli technicznej, wielokrotnie doceniana przez media i klientów. Od roku 1955 Mazda zdobyła łącznie 1131 nagród, przy czym ponad połowę (655) w ostatnich ośmiu latach – czyli od czasu wprowadzenia w roku 2002 aktualnej gamy modeli Zoom-Zoom. Jeszcze bardziej zadziwiający jest fakt, że od roku 2002 ponad jedna trzecia tych nagród (249) to pierwsze lub drugie miejsce w konkursach na samochód roku, organizowanych na całym świecie.

Silnik z wirującym tłokiem Mazdy obsypany nagrodami
Długa historia nagradzania Mazdy rozpoczyna się od momentu wprowadzenia na rynek w roku 1971 silnika z wirującym tłokiem w modelu RX-2, który już w roku 1972 zwyciężył w konkursie na samochód roku zarówno w Japonii, jak i w USA. Ten silnik był też zdobywcą kilku prestiżowych nagród technologicznych, w tym nagrody Mainichi w kategorii „przemysłowy rozwój technologii” za karbonowe uszczelnienie. Ten sukces kontynuował model RX�7, który zdobył Grand Prix w konkursie na Samochód Roku w roku 1978, uzyskał tytuł najlepszego samochodu sportowego w USA w roku 1979 i wygrał konkurs na Samochód Dekady w Japonii w roku 1980. Kontynuacją tego sukcesu były trzy popularne generacje sportowego modelu RX�7, w których wprowadzano kolejne zmiany i udoskonalenia koncepcji. W roku 2003 w sportowym coupe RX-8 Mazda wprowadziła na rynek silnik rotacyjny nowej generacji pod nazwą RENESIS. Mazda jeszcze wyżej ustawiła poprzeczkę i wyprodukowała oszczędniejszy silnik rotacyjny, spełniający wymagania normy emisji spalin Euro IV. W tym samym roku model RX-8 z silnikiem RENESIS zwyciężył w konkursie na międzynarodowy silnik roku w 3 kategoriach: „najlepszy nowy silnik”, w najważniejszej kategorii „silnik roku” i w kategorii „najlepszy silnik o pojemności skokowej 2,5 – 3,0 litra”. Pomimo rzeczywistej pojemności zaledwie 1,3 litra (2 x 654 cm3) — brytyjskie prawo klasyfikuje wielkość tego silnika jako dwukrotność jego rzeczywistej pojemności skokowej — 2,6 litra. Jednostka RENESIS tak spodobała się dziennikarzom, że zwyciężyła w swojej kategorii również w roku 2004.

Zwycięskie modele kompaktowe Mazdy — 323 i Mazda3
Mazda zawsze była pionierem w segmencie samochodów małych — na przykład obecna Mazda2 w segmencie B wygrała pierwszy w historii konkurs na światowy samochód roku, zorganizowany w roku 2008. Jednak większość nagród można odnaleźć w klasie kompaktowej. W roku 1980 pierwszy nowoczesny kompakt Mazdy, model 323 z napędem na przednie koła, zajął pierwsze miejsce w europejskim konkursie na samochód roku oraz został okrzyknięty samochodem roku w Japonii, Australii i Nowej Zelandii w roku 1981. Następnie uzyskał nagrodę dla najlepszego samochodu importowanego w USA w roku 1983 i aż 74 inne nagrody. Ale to był dopiero początek. Następca tego modelu, Mazda3 pierwszej generacji, radziła sobie jeszcze lepiej i zdobyła 99 nagród w ciągu zaledwie siedmiu lat (2003–2010). Kilka z nich pojawiło się już w roku premiery, czyli 2003. Były to między innymi drugie miejsce w europejskiej edycji konkursu na samochód roku oraz tytuł samochodu roku w Danii, Czechach, Turcji i Japonii (RJC Best 6). W roku 2004 model ten zdobył tytuł samochodu roku w dziewięciu krajach i nie poprzestał na tym – został uhonorowany kilkoma nagrodami specjalnymi, np. dla najlepszego hatchbacka w Hongkongu w roku 2004 — aż do 2009 roku, gdy zdobył ostatnią nagrodę — tytuł samochodu roku w Tajlandii, przyznany pierwszej generacji pojazdu po faceliftingu. Druga generacja modelu Mazda3 również radziła sobie doskonale w ciągu dwóch pierwszych lat na rynku i zdobyła dotychczas 23 nagrody.

Nagrody za ochronę środowiska dla Mazdy
Mazda zdobyła również wiele ważnych nagród w dziedzinie ochrony środowiska. W USA, w 2008 r., obecna wersja roadstera Mazda MX-5 otrzymała tytuł najbardziej wydajnego samochodu dwumiejscowego, nadawany przez agencję ochrony środowiska (EPA), a Mazda Tribute Hybrid znalazła się wśród pięciu finalistów konkursu na ekologiczny samochód roku. Rok później pierwsza generacja modelu Mazda6 (wersja po faceliftingu) została uhonorowana przez Stowarzyszenie Ekologicznego Transportu tytułem najlepszego dużego samochodu rodzinnego. Żeby nie być gorszą, druga generacja modelu Mazda6 wygrała w konkursie na najbardziej ekologiczny samochód benzynowy w zorganizowanym przez Holenderski Królewski Klub Samochodowy w roku 2008 teście ECOTEST. Ale najbardziej udaną, ekologiczną technologią Mazdy jest system start/stop, czyli i-stop (w obecnej wersji modelu Mazda3), przyczyniający się do ograniczenia zużycia paliwa, który od czasu swojej premiery w roku 2009 już zdobył sześć nagród, w tym nagrodę JSAE. Mazda zdobyła również nagrodę JSAE w roku 2010 za badania, które doprowadziły do rozpoczęcia produkcji rewolucyjnego katalizatora wykorzystującego technologię nanocząsteczek, oferowanego obecnie w benzynowych modelach Mazdy. Takie innowacje to część opracowanej przez Mazdę strategii „zrównoważonego Zoom-Zoom”, dzięki której w przyszłym roku w Europie premierę będą miały nowe, ekologiczne silniki SKY-Technology.

Rekordy Mazdy
Do roadstera MX-5 i modeli Mazdy z silnikami rotacyjnymi należą najważniejsze rekordy firmy. Mazda MX-5, obchodząca w tym roku swoje dwudziestolecie w Europie, wpisana została do Księgi Rekordów Guinnessa jako najczęściej sprzedawany sportowy, dwumiejscowy kabriolet w historii. Sądząc po popularności obecnej generacji, prawdopodobnie nie odda ona tego rekordu w kolejnych latach. W roku 1991 Mazda zapisała się w księgach rekordów jako pierwszy (i dotychczas jedyny) producent samochodów, który wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans samochodem z silnikiem rotacyjnym, modelem Mazda 787B, i jest też jedynym japońskim producentem samochodów w historii, który wygrał ten trudny wyścig. Mazda RX-7 to najczęściej sprzedawany samochód sportowy z silnikiem rotacyjnym w historii, dzięki sprzedaży ponad 1,8 miliona tych aut. A w roku 2004 Mazda RX-8 ustanowiła 40. międzynarodowy rekord organizacji FIA w kategorii prędkości i wytrzymałości na torze testowym w Papenburgu w Niemczech, kontynuując długoletnią tradycję udowadniania sportowego charakteru i trwałości koncepcyjnych samochodów Mazdy napędzanych na torze silnikiem z wirującym tłokiem.

0 komentarze:

Prześlij komentarz

google.com, pub-0972404289274348, DIRECT, f08c47fec0942fa0