Nowa Mazda2: trzydrzwiowa i w wersji z silnikiem Diesla – stylowa, sportowa

2.06.2010

Ciągły rozwój Mazdy w Europie i na świecie jest w dużej mierze zasługą strategii poszerzania gamy produktów o nowe, atrakcyjne modele, kierowane do coraz szerszego grona nabywców. W ciągu niecałych dwóch lat koncern wprowadził na rynek kilka samochodów, tj. zachwycająca fantastycznymi osiągami Mazda3 MPS, wyposażona w składany twardy dach MX-5 Roadster Coupé oraz sportowo-użytkowa Mazda CX-7. Kontynuatorem tej strategii będzie teraz pierwsza trzydrzwiowa wersja Mazdy 2 na rynku europejskim.

Całkowicie nowa Mazda2, wprowadzona do sprzedaży w październiku 2007 r. jako pierwsza przedstawicielka nowej generacji samochodów Mazdy, stała się natychmiast hitem na rynku europejskim, znajdując do kwietnia 2008 r. prawie 40 tysięcy nabywców. W grudniu zeszłego roku pięciodrzwiowa Mazda2 zdobyła pięć gwiazdek za ochronę dorosłych pasażerów w testach zderzeniowych Euro-NCAP. W swej pokaźnej kolekcji nagród motoryzacyjnych ma przede wszystkim tytuł Światowego Samochodu Roku (zobacz poniżej), a także liczne wyróżnienia przyznane w różnych krajach. Została uznana za Samochód Roku w Austrii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, Danii, Słowacji, Japonii i Republice Południowej Afryki. Teraz Mazda2 zamierza pozyskać sobie nowych sympatyków, prezentując się im w wersji trzydrzwiowej, która posiada wszystkie atuty swego pięciodrzwiowego pierwowzoru, a jest przy tym jeszcze bardziej sportowa i niezawodna.

Design – jeszcze bardziej usportowiony


Nowa trzydrzwiowa Mazda2 dodaje zewnętrznym liniom swej pięciodrzwiowej poprzedniczki – eksponującej ruch i dynamizm za pomocą kompaktowych rozmiarów i jednorodnej bryły nadwozia – jeszcze bardziej sportowego rysu. Tylne szyby boczne o nietypowym kształcie zapowiadają jeszcze większą przyjemność z jazdy, obiecywaną również przez dynamiczną sylwetkę samochodu oraz wznoszącą się ku tyłowi linię krawędzi szyb. Świeży, ekspresyjny design Mazdy2 jest wyrazem siły i solidności, uzyskiwanym z połączenia atrakcyjnej estetyki z najwyższą jakością konstrukcyjną, jaką do tej pory nie szczycił się żaden przedstawiciel Mazdy w segmencie B. Poza tym to przykuwające wzrok nadwozie jest aż o 4 procent bardziej aerodynamiczne, niż poprzednia Mazda2. Niskie współczynniki oporu powietrza (0,31) i siły nośnej (0,02) przyczyniają się do redukcji zużycia paliwa i kosztów eksploatacji, co dla młodych, dopiero wkraczających w motoryzacyjny świat nabywców ma niebagatelne znaczenie. Na klientów o bardziej sportowym zacięciu czeka Pakiet Sportowy, składający się ze specjalnego zderzaka przedniego, bocznych progów, optycznie obniżających środek ciężkości samochodu, oraz spojlera montowanego na tylnej części dachu. Gra kontrastów, tocząca się pomiędzy ciemnym kokpitem a białymi zegarami, srebrnymi akcentami, trójramienną kierownicą wzorowaną na tej z roadstera Mazda MX-5, oprawionym w srebro wyświetlaczem, wreszcie dźwignią zmiany biegów w środkowej konsoli, podkreśla dynamizm i wysoką jakość wnętrza.
 
Pomimo kompaktowego, dynamicznego zarysu nadwozia, nowa trzydrzwiowa Mazda2 zaprasza – podobnie jak jej odpowiedniczka z pięcioma drzwiami – do całkiem przestronnego wnętrza. Dla uzyskania optymalnego dostępu do tylnej kanapy drzwi otwierają się o 163 mm szerzej, niż ich przednia para w wersji pięciodrzwiowej. Inżynierowie Mazdy pomyśleli również o funkcji łatwego wsiadania, która przesuwa przedni fotel pasażera maksymalnie do przodu i składa jego oparcie, by tym samym zapewniać osobom przedostającym się do tyłu samochodu jedno z najszerszych przejść w segmencie. Po zajęciu miejsc pasażerowie przekonują się, że w wychwalaniu przestronności i wygody kabiny nie ma ani cienia przesady. Dość długi rozstaw osi (2490 mm), nowatorski kształt przedniej części dachu, mniejsza grubość jego poszycia, wreszcie niżej umiejscowiona pozycja bioder – wszystko to sprawia, że pasażerowie mają do dyspozycji dużo większą przestrzeń na głowę, ramiona i nogi, zarówno z przodu jak i z tyłu auta. Zakres regulacji fotela kierowcy w poziomie wynosi 250 mm, a jego ustawienia w pionie 55 mm. Do tego dochodzi regulowana kolumna kierownicy oraz dźwignia manualnej skrzyni biegów wbudowana w środkową konsolę – elementy, które nie tylko dodają kokpitowi sportowego wyglądu, ale i wykluczają problemy ergonomiczne, niezależnie od wagi i wzrostu kierującego.


Wolne miejsce, jakie powstało pomiędzy przednimi fotelami po przeniesieniu dźwigni zmiany biegów bliżej deski rozdzielczej, zagospodarowano za pomocą przypodłogowej konsoli. Oprócz uchwytu na napoje (z przodu) i pojemnego schowka (z tyłu), mieszczącego nawet damską torebkę, oferuje ona port AUX umożliwiający podłączanie przenośnego odtwarzacza MP3 do pokładowego systemu audio (w niektórych wersjach) oraz gniazdko 12V, przydatne do zasilania lub ładowania urządzeń elektrycznych. Komplet przydatnych schowków obejmuje ponadto duży schowek przed fotelem pasażera, zaopatrzony w specjalną półkę na dokumenty, kieszenie w przednich drzwiach, mogące pomieścić półlitrową butelkę i atlas w formacie A4, a także trzy zagłębienia w rejonie deski rozdzielczej na różne drobiazgi. W porównaniu do wersji pięciodrzwiowej pojemność ładunkowa samochodu nie uległa zmianie. Do 250-litrowego bagażnika mieszczącego się za tylnymi siedzeniami można bez problemu włożyć dwie walizki lub wózek dziecięcy, a po złożeniu oparć (kanapa dzielona w stosunku 60/40 we wszystkich wersjach oprócz podstawowej) uzyskuje się pojemność aż 787 litrów, służącą do przewozu przedmiotów o większych rozmiarach. Trzydrzwiowa Mazda2 będzie oferowana w trzech wersjach wyposażenia (w zależności od rynku). Centralny zamek ze zdalnym sterowaniem, elektrycznie sterowane lusterka boczne, wspomaganie układu kierowniczego i układ ABS montowane są w każdej Mazdzie 2 przeznaczonej na rynki europejskie. W zależności od rynku i wersji wyposażenie może obejmować także sześć poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, 15- lub 16-calowe obręcze kół ze lekkich stopów, klimatyzację manualną lub automatyczną, elektryczne przednie szyby, czujniki deszczu i zmierzchu, system ostrzegania o przekroczeniu ustalonej prędkości, tempomat (tylko dla 1,5-litrowego silnika benzynowego z komputerem pokładowym), system dynamicznej kontroli stabilności DSC (w zależności od silnika), system otwierania i uruchamiania samochodu bez kluczyka i inne.
 
Silniki – niskie poziomy zużycia paliwa i emisji CO2
W stosunku do wersji pięciodrzwiowej konfiguracja silników benzynowych nie została zmieniona. Charakteryzują się one znacznie niższymi poziomami zużycia paliwa i emisji CO2. Jednostka MZR 1.3, montowana w wersji podstawowej i wyposażona w system zmiennych faz rozrządu, dostępna jest w dwóch wersjach (w zależności od rynku): Standard Power o mocy 55 kW/75 KM i High Power o mocy 63 kW/86 KM. Obie zużywają tylko 5,4 l benzyny na 100 km i emitują zaledwie 129 g CO2 na kilometr. Gamę silników benzynowych zamyka 1,5-litrowy MZR, który generuje 76 kW/103 KM mocy, zużywając przy tym jedynie 5,9 l paliwa na 100 km i emitując 140 g CO2 na kilometr.


Turbodiesel 1.4 z wtryskiem bezpośrednim już w sprzedaży

Teraz do linii jednostek napędowych dołącza turbodiesel MZ-CD 1.4 z wtryskiem bezpośrednim, słynący z oszczędności paliwa i niskich poziomów emisji zanieczyszczeń. Silnik ten został opracowany specjalnie dla rynku europejskiego, gdzie niskie koszty eksploatacji stanowią kluczowe kryterium wyboru samochodu z segmentu B. Osiąga maksymalną moc 50 kW/68 KM przy 4000 obr./min. i moment obrotowy 160 Nm już przy 2000 obr./min., gwarantując tym samym dynamiczną, sportową jazdę. I co istotne, wyniki te uzyskuje zużywając tylko 4,3 l paliwa na 100 km (w cyklu mieszanym) i emitując zaledwie 114 g CO2, na kilometr – to najniższy poziom emisji CO2 wśród wszystkich samochodów Mazda sprzedawanych do tej pory na europejskim rynku. Wszystkie silniki współpracują z pięcioprzełożeniowymi skrzyniami manualnymi, które charakteryzują się zakresami przełożeń wyższymi o 3 do 10 procent od swej poprzedniczki, tym samym przyczyniając się do mniejszego zużycia paliwa.
Podwozie i bezpieczeństwo – lekkość i bezpieczeństwo jak w wersji pięciodrzwiowej


Pięciodrzwiowa Mazda2 została wprowadzona na rynek z nadwoziem lżejszym o blisko 100 kg, niż jej poprzedniczka. Zbijając całkowitą wagę samochodu poniżej progu 1000 kg, inżynierowie Mazdy przełamali powszechnie obowiązujący w przemyśle motoryzacyjnym trend do zwiększania gabarytów każdego kolejnego modelu. Ten fantastyczny wynik, przekładający się na mniejsze zużycie paliwa i niższe koszty eksploatacji, osiągnięto nie tylko poprzez rozwiązania inżynieryjne – takie jak zastosowanie w dużych ilościach, lekkiej, ale bardzo wytrzymałej stali oraz wagowe oszczędności we wszelkich możliwych miejscach – ale także dzięki zmniejszeniu wymiarów zewnętrznych.

Ten kluczowy atut Mazdy2 został w jej trzydrzwiowej wersji jeszcze lepiej dopracowany. Teraz waży ona o kolejnych 5 do 10 kg mniej, niż jej pięciodrzwiowa poprzedniczka, mieszcząc się w przedziale od 950 kg w przypadku wersji z silnikami benzynowymi 1.3 do 970 kg z dieslem 1.4.


Bardzo wytrzymała stal gwarantuje również jeden z najwyższych poziomów bezpieczeństwa w segmencie B, udowodniony pięcioma gwiazdkami i 34 punktami za ochronę dorosłych pasażerów, przyznanymi pięciodrzwiowej Mazdzie2 w testach zderzeniowych Euro-NCAP. Samochód zdobył w nich ponadto cztery gwiazdki i 37 punktów za ochronę dzieci, co jest jednym z najlepszych wyników wśród małych samochodów, a także dwie gwiazdki i godne uznania 18 punktów za bezpieczeństwo pieszych. Struktura nadwozia trzydrzwiowej Mazdy2 została wzmocniona w rejonie środkowych słupków oraz drzwi, w które wbudowano specjalne belki ochronne. Pakiet urządzeń bezpieczeństwa pasywnego obejmuje sześć poduszek powietrznych, ABS, elektroniczny rozdział siły hamowania (EBD), wspomaganie hamowania awaryjnego oraz system kontroli stabilności pojazdu DSC (w zależności od wersji i silnika.

0 komentarze:

Prześlij komentarz

google.com, pub-0972404289274348, DIRECT, f08c47fec0942fa0