MITSUBISHI MOTORS NA WYSTAWIE EVER-MONACO 2010

30.03.2010

Drugi rok z rzędu firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) wybrała wystawę EVER-MONACO (25-28.03.2010*) na miejsce prezentacji swoich ekologicznych technologii w Europie, włączając w to mający niedługo zadebiutować, elektryczny pojazd miejski i-MiEV.

Parę tygodni temu na salonie genewskim odbyła się europejska premiera koncepcyjnego pojazdu hybrydowego plug-in o nazwie Mitsubishi Concept-PX MiEV. Wydarzenie to było okazją do krótkiej prezentacji jednego ze średnioterminowych kroków firmy MMC na drodze do zrównoważonej i ekologicznie odpowiedzialnej mobilności (2013 rok w przypadku hybryd typu plug-in). Obecność i-MiEV, czyli pojazdu elektrycznego z segmentu A, w Monako należy zatem postrzegać jako faktyczną prapremierę, w przeddzień oficjalnego debiutu tego auta w Europie, który zaplanowano podczas jesiennego salonu paryskiego (30.09.2010 – 17.10.2010).

Warto przypomnieć, iż Mitsubishi i-MiEV to pierwszy w 100% elektryczny pojazd, który ma trafić do sprzedaży detalicznej i znaleźć się w ofercie przedstawiciela motoryzacyjnego mainstreamu. Pojazd dostępny jest dla klientów flotowych od lipca 2009 roku, a klienci indywidualni w Japonii będą mogli go nabyć od kwietnia bieżącego roku.

Następnie w październiku 2010 roku w zakładach Mizushima ruszy produkcja europejskiej odmiany tego modelu (w wersji przystosowanej do ruchu prawo- i lewostronnego). W grudniu należy się spodziewać pierwszych dostaw na lokalne rynki Starego Kontynentu, a dokładny termin uzależniony będzie od kraju dostawy.

Jako wisienka na torcie stworzonym z technologii ekologicznych firmy Mitsubishi Motors Corporation, model i-MiEV ma kluczowe znaczenie dla dalszych planów rozwoju takich technologii, jak hybrydy plug-in. Przewiduje się, że model i-MiEV powinien przyczynić się wydatnie do realizacji zamierzeń firmy MMC, zgodnie z którymi w 2020 roku 20% całkowitej produkcji koncernu mają stanowić właśnie pojazdy elektryczne i modele z napędem hybrydowym typu plug-in.

*http://www.ever-monaco.com/

MITSUBISHI i-MiEV
- Ikona z misją -

Zaprezentowany jako samochód koncepcyjny na salonie frankfurckim w 2003 roku, a następnie wprowadzony do sprzedaży w Japonii trzy lata później, innowacyjny model „i” – wielokrotnie nagradzane i świetnie przyjęte przez prasę i klientów auto z segmentu A – został wybrany jako podstawa dla projektu elektrycznego pojazdu Mitsubishi następnej generacji (= zerowa emisja na drodze).

Wykorzystująca wszystkie zalety konstrukcji nowego miejskiego pojazdu, elektryczna wersja modelu „i” – lub inaczej MiEV – została zaprezentowana w październiku 2006 roku jako pojazd studyjny zasilany lekkim, kompaktowym motorem elektrycznym i wyposażony w wydajne i pojemne akumulatory litowo-jonowe. Niecałe trzy lata później, w lipcu 2009 roku, po zakończeniu gruntownego procesu badawczo-rozwojowego, na który złożyło się pół miliona testowych kilometrów, samochód został wprowadzony do sprzedaży na rynku japońskim pod nazwą „i-MiEV”.

Odbywająca się na kilka miesięcy przed debiutem na rynku europejskim wystawa EVER-MONACO 2010 to świetna okazja aby zebrać i podkreślić fakty związane z powstaniem, możliwościami i perspektywami tego naprawdę bezemisyjnego pojazdu.

40 lat doświadczeń firmy Mitsubishi w konstruowaniu pojazdów elektrycznych
Gdy w październiku 2006 roku prezentowano elektryczny pojazd studyjny i MiEV, w którego nazwie nie było jeszcze wówczas myślnika, był on owocem 40-letnich badań i rozwoju elektrycznych technologii napędowych firmy Mitsubishi.

Trzeba pamiętać, że prace nad pojazdami elektrycznymi w firmie Mitsubishi zaczęto prowadzić w październiku 1966 roku, gdy firma Mitsubishi Heavy Industries Ltd (w 1970 roku samochodowy oddział firmy Mitsubishi Heavy Industries Ltd. odłączył się tworząc dzisiejsze Mitsubishi Motors Corporation) dostała zlecenie od Tokyo Electric Power Company (TEPCO) na budowę prototypów elektrycznych oraz przeprowadzenie programów testowych z wykorzystaniem udoskonalonej technologii akumulatorowej. Był to pierwszy z serii programów badawczych, dotyczących pojazdów elektrycznych. Wszystkie te przedsięwzięcia przyczyniły się do powstania dzisiejszego modelu seryjnego „i-MiEV”.

Firma Mitsubishi Motors to również jeden z pierwszych producentów samochodów, który dostrzegł przewagę akumulatorów litowo-jonowych nad kwasowo-ołowiowymi w zakresie gęstości energii i mocy. Widać to było wyraźnie w 1994 roku na przykładzie hybrydowej (plug-in) wersji modelu Chariot, która sprokurowała kolejne testy i programy badawcze wprowadzające dalsze udoskonalenia osiągów oraz poprawę poziomu bezpieczeństwa, niezawodności i trwałości.

Ponad pół miliona kilometrów jazd testowych
Nosząc się z zamiarem wprowadzenia ówczesnego pojazdu “i MiEV” do produkcji seryjnej, firma Mitsubishi Motors przeprowadziła szereg wewnętrznych programów testowych, przez które samochód przeszedł bez jakichkolwiek problemów. Testowano intensywną jazdę po złej nawierzchni, trwałość, niezawodność i poziom ochrony pasażerów w razie zderzenia.

Równocześnie cały czas zbierano dane na temat i MiEV pozyskane dzięki programowi intensywnych testów flotowych w różnych, realnych warunkach pogodowych i drogowych. W Japonii, na przykład, prowadzono roczny program współpracy z siedmioma lokalnymi firmami energetycznymi, które użytkowały łącznie 37 pojazdów testowych, wykonując nimi 300 000 kilometrów jazd testowych i codziennego użytku.

Podobny program wprowadzono poza Japonią. W Europie, w wyniku współpracy między firmą Mitsubishi Corporation, podległą jej MC Automobile (Europe) N.V., Mitsubishi Motors Corporation oraz Mitsubishi Motors Europe użytkowanych jest obecnie 11 pojazdów, które trafiły do europejskich klientów korporacyjnych i indywidualnych.

Samo (akumulatorowo)-wystarczalny
Kolejny krok, który należało zrobić by uczynić z pojazdów elektrycznych realną ofertę biznesową, wykonano dnia 12 grudnia 2007 roku, gdy firma Mitsubishi Motors połączyła siły z GS Yuasa Corporation oraz Mitsubishi Corporation. Do życia powołano wówczas spółkę Lithium Energy Japan (LEJ), której celem jest rozwój, produkcja oraz sprzedaż dużych ogniw litowo-jonowych (udziały: GS Yuasa Power Supply Ltd., 51%; Mitsubishi Corporation, 34%; Mitsubishi Motors Corporation, 15%). Jest to przedsięwzięcie typu joint-venture, w którym każdy z partnerów jako wkład wnosi wiedzę i doświadczenie ze swojej specjalistycznej dziedziny:
Firma GS Yuasa posiada zaawansowane technologie dużych akumulatorów litowo-jonowych i stara się rozszerzyć ich zastosowanie.
Firma Mitsubishi Corporation pragnie wejść na rynek producentów akumulatorów i planuje otworzyć inne powiązane z tym firmy.
Firma Mitsubishi Motors Corporation – która od 1971 roku wypuszcza na japońskie drogi pojazdy elektryczne – pracuje nad umocnieniem swej wysokiej pozycji w zakresie opatentowanych technologii dla pojazdów elektrycznych.

W 2009 roku spółka LEJ (http://LithiumEnergy.jp) rozpoczyna produkcję 200 000 pakietów litowo-jonowych do użytku w pojazdach i-MiEV, czyli ilość wystarczającą dla 2000 egzemplarzy. Produkcja ma się odbywać w nowych zakładach spółki w mieście Kusatsu, w prefekturze Shiga, czyli w pierwszej na świecie fabryce dedykowanej masowej produkcji akumulatorów litowo-jonowych dla pojazdów elektrycznych. Wartość produkcji będzie z czasem zwiększana.

Konstrukcja pozwalająca na oszczędność miejsca
Trzeba pamiętać, że model i-MiEV oparto na płycie auta segmentu kei car jakim jest model „i”, gdzie silnik benzynowy umieszczono centralnie, a zbiornik paliwa w podłodze. W modelu i-MiEV elementy te zastąpiono zespołem akumulatorów litowo-jonowych, motorem elektrycznym, przetwornikiem oraz innymi podzespołami elektrycznego układu napędowego. Poza tym zastosowanie tego napędu nie wymusiło wprowadzenia większych zmian w pierwotnej konstrukcji benzynowego modelu „i”.

Dzięki temu, bez konieczności rezygnacji z któregokolwiek z czterech foteli, możliwe było zamontowanie dużego pakietu wydajnych akumulatorów litowo-jonowych (88 ogniw) w pojeździe, którego rozstaw osi wynosi 2550 mm. Udało się jednocześnie obniżyć środek ciężkości pojazdu (o 70 mm w porównaniu z wersją benzynową „i”) i lepiej zabezpieczyć zespół akumulatorów przed skutkami zderzenia. Zastąpienie silnika benzynowego „i” o pojemności 660 cm3 synchronicznym motorem elektrycznym z magnesami trwałymi o mocy 64 KM oraz jego osprzętem również przyniosło oszczędność miejsca, bowiem udało się wygospodarować 227 litrów powierzchni bagażowej (po złożeniu oparć tylnych foteli pojemność bagażnika wzrasta do 860 litrów).

Duża pojemność/niskie koszty
Akumulatory zasilające pojazdy z napędem elektrycznym muszą dysponować bardzo dużą gęstością energii. Dlatego model i-MiEV wykorzystuje zespół dużych akumulatorów litowo-jonowych o wysokiej gęstości firmy LEJ, gdzie każdy moduł akumulatorowy o dużej pojemności mieści się pod podłogą pojazdu.

Model i-MiEV może współpracować z dwoma typami systemów ładowania akumulatorów:
Z „domowym systemem ładowania”, czyli wszędzie tam, gdzie mamy dostęp do zwykłego gniazda elektrycznego. Ładowanie odbywa się przy pomocy wtyczki umieszczonej po prawej stronie pojazdu. Z wykorzystaniem prądu o napięciu 220/240 V (standard europejski), akumulatory modelu i-MiEV można w pełni naładować w siedem godzin.

Z „systemem przyśpieszonego ładowania” (wykorzystującym technologię szybkiego ładowania) wszędzie tam, gdzie przedsiębiorstwa użyteczności publicznej, firmy, koncerny energetyczne, władze miasta czy korporacje zainstalowały odpowiednie ładowarki. Model i-MiEV można tam wówczas podłączyć za pomocą wtyku szybkiego ładowania znajdującego się po lewej stronie pojazdu. Przy pomocy trójfazowego systemu szybkiego ładowania (200V, 50 kW) pojazd można naładować od zera do 80% maksymalnej pojemności w zaledwie około 30 minut.

Zastosowanie systemu operacyjnego MiEV OS (ang. MiEV Operating System) — zaawansowanego technologicznie układu monitorującego pracę podzespołów, który jest efektem połączenia ogromnej wiedzy oraz doświadczenia firmy zdobytego dzięki wieloletnim badaniom i rozwojowi technologii pojazdów elektrycznych — pozwoliło wypracować moc, osiągi i jakość, które w pełni odpowiadają wymaganiom stawianym najnowocześniejszym modelom z napędem elektrycznym.

Przekładając to na język ekonomii, koszty użytkowania modelu i-MiEV utrzymują się na minimalnym poziomie. W Europie – rozpatrując to na przykładzie Francji – całkowity koszt naładowania pojazdu zamyka się w kwocie około 2 euro, co odpowiada ogólnym, niskim kosztom jego eksploatacji, ponieważ pojazd elektryczny wolny jest od obciążeń finansowych przypisanych modelom z silnikami benzynowymi (brak ruchomych elementów), które nie mogą również obyć się bez przekładni.

0 komentarze:

Prześlij komentarz