Koncepyjna Kia provo na genewskim salonie samochodowym 2013
4.03.2013
Na zbliżającym się salonie salonie samochodowym w Genewie zostanie zaprezentowany koncepcyjny model crossovera segmentu B. Kia provo łączy w sobie nowoczesne technologie z dynamicznym designem.
Kia provo wyposażona jest w 1,6-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 204 KM współpracujący z silnikiem elektrycznym o mocy 45 KM. Tego rodzaju rozwiązanie napędu hybrydowego może wskazywać na kierunki rozwoju jakie przyjęte będą przez markę Kia dla przyszłych konstrukcji.
Kompaktowa Kia provo ma 3,88 m długości, 1,77 m szerokości oraz 1.35 m wysokości. Ukryty za taflą szklaną najnowszy wariant „tygrysiego nosa” Kia łączy się płynnie ze „schreyerowskimi” reflektorami skomponowanymi z 850 programowalnych diod LED, które służyć mogą jako światła do jazdy dziennej lub drogowe – albo jako oświetlenie czysto fantazyjne, dodające uroku koncepcji provo.
Samochód koncepcyjny osadzono na ‘frezowanych’ kołach z lekkiego stopu 225/40 R19, mocowanych pojedynczymi nakrętkami. Wynoszący 2,53 m rozstaw osi jest zapowiedzią doskonałej charakterystyki jezdnej.
Pierwsze, co rzuca się w oczy po otwarciu elektronicznych, bezkluczykowych drzwi, to wysokie progi z modelowanym stopniem ułatwiającym wsiadanie i wysiadanie z samochodu. Same drzwi mają strukturę trójwarstwową (metalowe poszycie, karbon i neopren) i wewnętrzne klamki wykonane z litego aluminium.
Deskę rozdzielczą tworzy pojedynczy panel z włókna węglowego, którego dolna krawędź przebiega stosunkowo wysoko, otwierając widok na aluminiowe pedały i oparcie dla lewej stopy kierowcy.
W panelu wskaźników znajdują się dwa „zegarowe” wyświetlacze cyfrowe oraz mniejszy wyświetlacz środkowy, który pozwala programować odczyt różnych danych i funkcji. Tunel centralny mieści dwa „gniazda” sterujące – selektor 7-stopniowej skrzyni DCT wraz z przyciskiem Start/Stop silnika oraz interfejs systemu Multi-Media Control.
Obok wyboru ekranów wyświetlacza, system Multi-Media Control umożliwia także sterowanie funkcjami infotainment. W trybie ‘normal’ kierowca widzi prędkościomierz, obrotomierz oraz wskazania nawigacji satelitarnej. Tryb ‘cruise’ eksponuje wielkoskalową mapę drogową oraz instrukcje nawigacji oraz prędkościomierz. W trybie ‘track’ widoczny jest tylko obrotomierz, mapa toru wyścigowego oraz pomiar czasów okrążeń. Jest również tryb rozrywkowy ‘entertainment’ m.in. z wizualizacją odtwarzanej muzyki oraz innymi tego typu informacjami.
Pod centralnym panelem wskaźników umieszczono rząd wyłączników przechyłowych wykonanych z aluminium, w tym także anodyzowany, czerwono-pomarańczowy wyłącznik świateł awaryjnych.
Dzięki zastosowaniu nowoczesnych materiałów, konstrukcja foteli przednich to rodzaj jednolitego panelu pokrytego konturowaną skórą pomiędzy progami drzwi. Aby ułatwić zajmowanie tylnych siedzeń oparcia foteli można obracać do wewnątrz kabiny – zamiast tradycyjnie odchylać je wprzód.
„Skrzynia DCT pozwoliła nam zrezygnować z podłogowego drążka zmiany biegów na korzyść łopatek przy kierownicy i lepiej wykorzystać miejsce w konsoli środkowej, porządkując niejako wnętrze pojazdu. A ponieważ fotele mocowane są na stałe, zastosowaliśmy elektryczną regulację położenia pedałów oraz kolumny kierownicy, dostosowując je idealnie do komfortu kierowcy i upraszczając wystrój wnętrza.” – mówi Gregory Guillaume.
Kia provo powstała dla czystej przyjemności tworzenia. Każda krzywizna, krawędź czy linia karoserii provo służy jednemu: oczarować swego właściciela – czy właścicielkę i wywołać uśmiech na jego – jej – twarzy. Ma to być autko pogodne i wesołe, zwiastujące frajdę z jazdy po prostu przed siebie, lecz także w mieście czy na torze wyścigowym.
0 komentarze:
Prześlij komentarz