Kia Optima Hybrid na Polskim rynku

15.11.2012

Kia Optima Hybrid
Kia Optima Hybrid to nowoczesny sedan o dużej mocy oraz doskonałych osiągach i przyspieszeniach, przy niskim poziomie zużycia paliwa i emisji co2, wyróżniający się wśród konkurencji wyjątkowo korzystną ceną oraz unikalną, gwarancją fabryczną na 7 lat lub 150 000 km.

2,0-litrowa Kia Optima Hybrid produkowana jest w Korei z przeznaczeniem wyłącznie na rynki Europy jako zwiastun nowych technologii, które pojawią się w także w innych modelach produkcyjnych w okresie najbliższej dekady. Model 2,0-litrowy powstał na bazie wersji Optima Hybrid 2.4, oferowanej klientom w Ameryce Północnej, Kanadzie i Korei.

Awansując markę Kia jeszcze dalej w kierunku ery „EkoDynamiki”, mierząca 4,85 m długości Optima Hybrid jest pierwszym samochodem z napędem benzynowo-hybrydowym w europejskim segmencie „D”.
Kia Optima Hybrid

„Nowa Optima Hybrid łączy w sobie to, co najlepsze ze świata osiągów i oszczędności paliwa. Oprócz niskiej emisji spalin jest to także najlepiej przyspieszająca Optima z automatyczną skrzynią biegów” − mówi Benny Oeyen, wiceprezes ds. marketingu i planowania produktu Kia Motors Europe. „Poszerzając gamę Optimy w Europie o model hybrydowy, dajemy klientom możliwość wyboru zespołu napędowego zgodnego z najnowszymi trendami światowymi. Nasz pierwszy hybrydowy samochód produkcyjny dla Europy jest dowodem na doskonałość inżynierii i zaawansowanej technologii” − dodaje Benny Oeyen.

W Optimie Hybrid 2.0 zastosowano innowacyjny system konstrukcji pozwalający uzyskać unikalną harmonię osiągów (moc 190 KM, przyspieszenie 0-100 km/h w ciągu 9,4 sekund i prędkość maksymalną 192 km/h) z wiodącą w tej klasie pojazdów oszczędnością zużycia paliwa (5,4 l/100 km) oraz niską emisją CO2 wynoszącą 125 g/km.

Silnik benzynowy współpracuje, za pośrednictwem specjalnego zespołu sprzęgającego, z niewielkim silnikiem elektrycznym i napędza koła przednie poprzez sześciostopniową automatyczną skrzynię biegów bez tradycyjnej przekładni hydrokinetycznej. Zespół sprzęgający pozwala na odłączenie jednostki benzynowej, umożliwiając „zero-emisyjną” jazdę w trybie pełnego napędu elektrycznego. Warto podkreślić, iż konfiguracja systemu nie wymaga stosowania silnika elektrycznego ani generatora prądowego o większej mocy, czyli urządzeń zwiększających masę i koszt produkcji pojazdu. Kia Optima Hybrid wyposażona jest ponadto w system stop/start Kia HSG (odpowiednik systemu ISG stop/start stosowanego w samochodach z konwencjonalnym napędem spalinowym), który minimalizuje zużycie paliwa podczas postojów, a więc również i emisję spalin.

Automatyka i przyjemność z jazdy na co dzień

Bez względu na warunki drogowe w trakcie codziennej eksploatacji samochodu napęd hybrydowy działa automatycznie i niezauważalnie dla kierowcy i pasażerów. Ruszając z miejsca, Kia Optima Hybrid korzysta napędu elektrycznego (Electric Mode) w zakresie prędkości do 100 km/h. Wraz ze wzrostem prędkości jazdy, hybrydowy rozrusznik/generator (HSG) uruchamia jednostkę spalinową, pozwalając jej na przejęcie napędu samochodu. W tym momencie silnik elektryczny przełącza się w tryb hybrydowy i pracuje jako napęd wspomagający (podczas intensywnego przyspieszania lub jazdy pod górę) oraz generator prądowy (podczas spokojnej jazdy lub hamowania), ładujący w miarę potrzeby baterię akumulatorów litowo-polimerowych.
Kia Optima Hybrid

W przypadku zatrzymania pojazdu na czas dłuższy niż kilka sekund, pracujący silnik spalinowy zostaje automatycznie wyłączony celem wstrzymania emisji szkodliwych spalin. Podczas hamowania silnik elektryczny przetwarza energię kinetyczną w energię elektryczną, która uzupełnia stan baterii akumulatorów. Rozrusznik HSG działa także jako generator prądowy, doładowujący akumulatory w miarę potrzeby podczas postoju.

Zastosowany w samochodzie Kia Optima Hybryd układ napędu hybrydowego składający się z 30 kW synchronicznego silnika elektrycznego IPM (moc 40 KM i moment obrotowy 205 Nm) oraz jednostki benzynowej − o łącznej mocy 190 KM daje w efekcie niezwykle płynną i komfortową jazdę.

Nowoczesne akumulatory i optymalizacja jednostki benzynowej

Kia Optima Hybrid
Oferując samochód Optima Hybrid, Kia jest pierwszym producentem motoryzacyjnym (we współpracy z firmą Hyundai), który zastosował akumulatory litowo-polimerowe w pojeździe produkowanym seryjnie. Dzięki opracowanej wspólnie z LG Chem technologii, akumulatory litowo-polimerowe są o 20 procent lżejsze i mają o 40 procent mniejszą objętość niż tradycyjne baterie niklowo-wodorkowe. Ich czas wyładowania jest o 25 procent dłuższy przy optymalnych proporcjach pomiędzy oddawaną mocą, gęstością energetyczną a stabilnością termiczną. Z uwagi na niezawodność działania akumulatory litowo-polimerowe Optimy Hybrid objęte są 7-letnią gwarancją fabryczną Kia z limitem 150 000 km.

Wykorzystując dodatkowy, dostępny w sposób natychmiastowy i ciągły moment obrotowy silnika elektrycznego, Kia Optima Hybrid zużywa o 10 procent mniej paliwa w cyklu mieszanym, 28 procent mniej w cyklu miejskim i emituje o 21 procent mniej dwutlenku węgla niż konwencjonalna Optima 1.7D z automatyczną skrzynią biegów.

Pod kątem współpracy z napędem hybrydowym dokonano także modyfikacji standardowej sześciostopniowej automatycznej skrzyni biegów. Tradycyjną przekładnię hydrokinetyczną zastąpiono silnikiem elektrycznym i pompą oleju o wysokiej wydajności. Efektem zmian jest możliwość działania w trybie napędu elektrycznego (EV), zwiększony stopień odzysku energii kinetycznej w czasie hamowania i wyraźnie większa precyzja pracy.

Ultra-niskie opory aerodynamiczne

Ciesząca się szerokim uznaniem stylizacja konwencjonalnej Optimy została dla wersji hybrydowej poddana zabiegom optymalizacyjnym pod kątem redukcji oporów powietrza. Zastosowano wygładzone aerodynamicznie zderzaki, progi nadwozia i panele nadwozia, lekkie i aerodynamiczne obręcze kół, spojler pokrywy bagażnika oraz nową osłonę chłodnicy z aktywną przesłoną, zamykającą się wraz ze wzrostem prędkości. Rozwiązana te pozwoliły obniżyć współczynnik oporu aerodynamicznego Cd z 0,29 do ultra-niskiego 0,26.

We wnętrzu dominuje specjalny zestaw wskaźników Supervision Instrument Cluster − prezentujący pracę zespołu hybrydowego, nowa konsola centralna, oraz nowy wystrój siedzeń i paneli drzwi. Swą wyjątkową objętość kabina pasażerska hybrydowej Optimy zawdzięcza pokaźnemu rozstawowi osi (2795 mm), z największą w tej klasie pojazdów przednią przestrzenią na głowę i nogi kierowcy oraz pasażera.

 
DANE TECHNICZNE KIA OPTIMA HYBRID

Nadwozie i napęd

Czterodrzwiowe, pięciomiejscowe typu sedan (segment D), konstrukcja stalowa, samonośna. Hybrydowy zespół napędowy (silnik benzynowy/elektryczny), zabudowany poprzecznie z przodu, napędzane koła przednie za pośrednictwem sześciostopniowej przekładni automatycznej.

Silnik benzynowy 2.0 o mocy 150 KM
  • Typ/pojemność Nu, MPI, 4-cylindrowy rzędowy, 16-zaworowy DOHC o zmiennych fazach rozrządu (CVVT) / 1999 cm3
  • Moc maksymalna/ 150 KM (110 kW) przy 6000 obr/min/moment maksymalny 180 Nm przy 5000 obr/min
  • Średnica cylindra x skok tłoka 81,0 x 97,0 mm
  • Stopień sprężania 12,5:1
  • Silnik elektryczny 270 VDC o mocy 40,2 KM
  • Typ/rodzaj synchroniczny IPM (wewnętrzny magnes stały)
  • Moc/moment maks. 40,2 KM (30 kW) przy 1400-6000 obr/min / 205 Nm przy 0-1400 obr/min
  • Moc łączna - Moc maksymalna 190,2 KM (140 kW) przy 6000 obr/min
  • Skrzynia przekładniowa - Automatyczna 6-stopniowa (tryb automatyczny i sportowy)
  • Bateria akumulatorów - Typ/rodzaj litowo-polimerowe
  • Napięcie/pojemność 270 V / 5,3 Ah
  • Moc maksymalna 34,0 kW
  • Masa (kg) 43,5
Zawieszenie
  • Przednie niezależne, kolumny MacPherson mocowane do ramy pomocniczej; sprężyny śrubowe, dwururowe amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów.
  • Tylne niezależne, wielowahaczowe, mocowane do ramy pomocniczej; sprężyny śrubowe, dwururowe amortyzatory gazowe, stabilizator przechyłów.
Układ kierowniczy
  • Typ/rodzaj przekładnia zębatkowa ze wspomaganiem elektromechanicznym MDPS
  • Przełożenie 2,94 obrotu kierownicy pomiędzy położeniami skrajnymi
  • Średnica zawracania 10,9 m
Hamulce
  • Przednie tarcze wentylowane 300 x 28 mm
  • Tylne tarcze lite 284 x 10 mm
  • Siłownik podciśnieniowy o średnicy 10,5 cala
Droga hamowania
  • 100-0 km/h 38,3 m (felgi/opony 17-calowe)
Koła i ogumienie
  • Standard felgi z lekkiego stopu 16 x 6.5; 205/65 R16
  • Opcja felgi z lekkiego stopu 17 x 7.0; 215/55 R17
  • Koło zapasowe dojazdowe, felga stalowa
Wymiary (mm)
  • Zewnętrzne
  • Długość całkowita 4845
  • Szerokość całkowita 1830 (bez lusterek bocznych)
  • Wysokość całkowita 1455
  • Rozstaw osi 2795
  • Rozstaw kół przednich 1595-1601 (zależnie od rozmiaru felg/ogumienia)
  • Rozstaw kół tylnych 1595-1601 (zależnie od rozmiaru felg/ogumienia)
  • Zwis przedni 965
  • Zwis tylny 1085
  • Prześwit 135
  • Współczynnik Cd 0,26 (oporu aerodynamicznego)
  • Wewnętrzne z przodu z tyłu
  • Przestrzeń na głowę 1028 965
  • Przestrzeń na nogi 1155 880
  • Szerokośc na poziomie ramion 1455 1415
  • Szerokośc na poziomie bioder 1388 1384
Pojemności (w litrach)
  • Zbiornik paliwa 65,0
  • Ładunkowa 369 l.

Masy (w kg)
  • Masa własna 1587
  • Dopuszczalna 2050
  • Rozkład obciążenia 57,6 / 42,4% (przód / tył)
Osiągi
  • Prędkość maksymalna (km/h) 192
  • Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.) 9,4
Zużycie paliwa i emisja CO2
  • Litrów / 100 km* 5,4
  • Emisja CO2 (g/km) 125
* Oficjalne testowe zużycie paliwa w cyklu mieszanym, felgi/opony 16-calowe.

0 komentarze:

Prześlij komentarz

google.com, pub-0972404289274348, DIRECT, f08c47fec0942fa0

ARCHIWUM WIADOMOŚCI