Kia Ray EV wyznacza początek nowej ery
13.03.2012
Zaprojektowany wyłącznie na potrzeby lokalnego rynku koreańskiego, 3,6-metrowy samochód Kia Ray EV ma napęd na koła przednie i wyposażony jest w silnik elektryczny o mocy 50 kW zasilany baterią polimerowych akumulatorów litowo-jonowych o pojemności 16,4 kWh. Są one zabudowane pod podłogą i tylną kanapą pojazdu, a ich żywotność przewidziana jest na 10 lat.
Jest to pierwszy produkcyjny pojazd elektryczny marki Kia był zaprezentowany w grudniu 2011 roku Kia Ray EV (Electric Vehicle) − zero-emisyjny samochód miejski o dynamicznych osiągach i zasięgu do 139 km z pojedynczego naładowania akumulatorów.
Mimo wyższej masy własnej niż wersja o napędzie spalinowym, osiągi samochodu Ray EV są całkowicie akceptowalne dzięki rozwijanemu przez silnik elektryczny momentowi obrotowemu 167 Nm (+77% w stosunku do wersji poprzedniej). EV przyspiesza szybciej niż wersja benzynowa (0-100 km/h w ciągu 15,9 sek.), a jego prędkość maksymalna wynosi 130 km/h. Czas ładowania akumulatorów ze zwykłej sieci domowej 220 V wynosi 6 godzin, a z gniazda szybkiego ładowania − zaledwie 25 minut.
Zestaw wskaźników na desce rozdzielczej Ray EV obejmuje pierwszy w samochodzie tego typu system precyzyjnej nawigacji, pokazujący punkty normalnego i szybkiego ładowania znajdujące się w aktualnym zasięgu jazdy. Kierowca ma do wyboru dwa tryby pracy automatycznej skrzyni przekładniowej w zakresie Drive: „E” (‘eco’) zmniejszający zużycie prądu by wydłużyć zasięg jazdy oraz „B” (‘brake’) nastawiony na maksymalny odzysk energii m.in. podczas zjazdów z pagórków lub wzniesień.
Kia Ray EV to samochód rzeczywiście innowacyjny. Jego serce − silnik elektryczny osiąga 93% sprawności energetycznej, co jest wynikiem najlepszym w tym segmencie pojazdów. Nowatorska konstrukcja akumulatorów pozwala obniżyć ich masę o 13% przy wzroście gęstości energetycznej o 15% w stosunku do systemów proponowanych przez konkurencję.
Kia Ray EV wyposażona jest także w nowe rozwiązanie odzysku energii podczas hamowania (regenarative braking system), wykorzystujący napędzany silnikiem elektrycznym, aktywny siłownik hydrauliczny, który dzięki utrzymywaniu ciśnienia w układzie hamulcowym pozwala niezależnie od okoliczności − utrzymać stałą siłę nacisku na pedał hamulca. Nad bezpieczeństwem pasażerów samochodu Ray EV czuwa sześć poduszek powietrznych oraz standardowe systemy elektroniczne − VDC (dynamicznej kontroli toru jazdy) oraz HAC, zapobiegający staczaniu się pojazdu podczas ruszania na wzniesieniu.
W roku 2012 Kia planuje produkcję 2500 samochodów Ray EV, z których większość trafi do koreańskich agencji rządowych oraz instytucji użyteczności publicznej. Będzie to kontynuacja długoterminowego programu badawczo-rozwojowego, którego celem jest udostępnienie odbiorcom światowym przyjaznych środowisku naturalnemu środków transportu drogowego w okresie najbliższych 10 lat.
Kia Ray EV / Dane techniczne
WYMIARY
Długość: 3593 mm
Szerokość: 1595 mm
Wysokość: 1700 mm
Rozstaw osi: 2520 mm
Masa własna: 1185 kg
NAPĘD
Silnik elektryczny: 50 kW
Moc maksymalna: 68 KM
Moment maksymalny: 167 Nm
ZASILANIE
Napięcie / rodzaj: 330V, akumulatory polimerowe litowo-jonowe
Pojemność: 16,4 kWh
Czas ładowania: 6,0 godzin (cykl normalny) / 25 minut (cykl przyspieszony)
OSIĄGI
Przyspieszenie 0-100: 15,9 sekundy
Prędkość maksymalna: 130 km/h
Zasięg maksymalny: 139 km
0 komentarze:
Prześlij komentarz